Warszawska/Sowińskiego – inteligentne sterowanie ruchem
11 lipca 2023
Warszawska/Sowińskiego – inteligentne sterowanie ruchem

Jutro rozpoczynają się prace przy przebudowie skrzyżowania ulic Jagiellońska/Słowackiego w Legionowie. które na czas robót będzie zamknięte dla ruchu. Powiat zwrócił się do GDDKiA o dostosowanie działania sygnalizacji na skrzyżowaniu ulic Warszawskiej/Sowińskiego, które w tym okresie będzie jedną z alternatywnych dróg dojazdu dla kierujących się na DK61.

Prace drogowe wiążą się zawsze z utrudnieniami, jednak Powiat Legionowski dołożył wszelkich starań, aby były one dla mieszkańców jak najmniej dolegliwe. Dlatego skoordynował rozpoczęcie prac na skrzyżowaniu z Miastem Legionowo i ustalił ich start po otwarciu dla ruchu nowo wybudowanego tunelu pod torami na legionowskim Bukowcu. Inwestor zwrócił się też do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), będącej zarządcą skrzyżowań z drogą krajową nr 61 (ul. Warszawska - Zegrzyńska w Legionowie) o wydłużenie zielonego światła dla wyjeżdżających z ul. Sowińskiego na DK61.

Jak dowiadujemy się z informacji uzyskanych z GDDKiA Rejonu Drogowego w Bożej Woli, sygnalizacja świetlna na tym skrzyżowaniu włączona jest w system sterowania ruchem InFlow. Jest to, obejmujący 12 obiektów sygnalizacji świetlnej, system w ciągu DK61 w Jabłonnie i Legionowie. InFlow zbiera dane o natężeniu ruchu i dostosowuje, w zależności od natężeń ruchu na drodze, długości sygnałów zielonych dla danych faz (ma określone priorytety i zależności). Program sam rozpoznaje zwiększone natężenie ruchu i optymalizuje program również z uwzględnieniem ul. Sowińskiego.

Dodatkowo zarządca DK61 zawiadomił wykonawcę zajmującego się utrzymaniem systemu, aby ten ostatni monitorował sytuację.

Podsumowując, w ciągu najbliższych kilkunastu tygodni nie będzie można korzystać z wyjazdu na DK61 ulicą Jagiellońską, jeśli nasza droga miałaby prowadzić do niego przez skrzyżowanie tej ostatniej z ul. Słowackiego. Możemy jednak skorzystać z przeprawy nowym tunelem na Bukowcu lub wjechać na ul. Warszawską z ulic Sowińskiego i Sobieskiego. W przypadku zwiększonej liczby samochodów na tych ulicach oprogramowanie systemu InFlow powinno dostosować długość zielonego światła do większego natężenia ruchu.