4 stycznia 2017
Co nowego u przedszkolaków….

Od kwietnia 2016 r. Powiat Legionowski wraz z Powiatowym Zespołem Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie realizują dodatkowe grupowe zajęcia specjalistyczne, w których uczestniczy 16 dzieci z Przedszkola Specjalnego w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie. Zajęcia odbywają są w ramach projektu pt. „Dziecko w wieku przedszkolnym – aktywny partner w edukacji, komunikacji oraz zabawie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci z autyzmem i niepełnosprawnych intelektualnie”.


Jedną z grupowych form wsparcia, która cieszy się ogromnym zainteresowaniem przedszkolaków, jest dogoterapia – metoda wspomagająca proces rozwoju, rehabilitacji i terapii dzieci  z udziałem odpowiednio wyselekcjonowanego i wyszkolonego psa o imieniu MERY. MERY jest łagodnym, spokojnym, cierpliwym i bardzo lubiącym kontakt z dziećmi psem rasy Golden Retriever. Istotą dogoterapii, jako nowoczesnej techniki edukacyjnej, jest stymulowanie rozwoju ruchowego, intelektualnego, emocjonalnego i społecznego dzieci. To zajęcia, które wspierają m.in. małą i dużą motorykę, komunikację werbalną, zmysł dotyku, wzroku, słuchu, usprawniają orientację w schemacie własnego ciała i orientację przestrzenną, wspierają zdolność koncentracji i uwagi oraz oddziałują na rozwój sfery umysłowej wyjaśnia prowadząca zajęcia z dogoterapii Beata Stejgwiłło-Laudańska.


Jak podkreśla terapeutka celem zajęć jest także relaksacja, wyciszenie emocji lub wyzwolenie spontanicznej aktywności dziecka. Zajęcia prowadzone są według scenariusza dostosowanego do potrzeb i możliwości uczestników. Podczas zajęć dzieci utrwalają  wiedzę zdobytą w przedszkolu, a poprzez opiekę nad psem m.in. karmienie, głaskanie, czesanie, wyprowadzanie go na spacer czy zabawę uczą się zachowań przydatnych w życiu codziennym. Poprzez bezpośredni kontakt ze zwierzęciem uczą się również bezpiecznych zachowań w relacji z psami.

 


Innymi zajęciami grupowymi, realizowanymi w ramach projektu, są zajęcia na basenie. Dwa razy w miesiącu grupa przedszkolaków wyjeżdża do aquaparku, gdzie pod okiem wykwalifikowanego instruktora dzieci wraz ze swoimi opiekunami wykonują ćwiczenia rehabilitacyjne w wodzie. Taka forma usprawniania ruchowego jest szczególnie wskazana dla dzieci posiadających dysfunkcje w zakresie koordynacji ruchowej, poruszania się, a także dla dzieci ze spektrum autyzmu. Poza walorami relaksacyjnymi środowisko wodne sprzyja wieloaspektowemu usprawnianiu, sprawiając,iż żmudne ćwiczenia wykonywane w odciążeniu (pozornym zmniejszeniu masy ciała) są bardziej efektywne, rozluźniają aparat mięśniowy, dając dzieciom przy okazji mnóstwo radości - wyjaśnia Anna Skiścim, organizator i kierownik wycieczek na basen. Ćwiczenia w wodzie sprzyjają także stymulacji funkcji poznawczych, płaszczyzny społecznej oraz sfery emocjonalnej dziecka.

 


Kolejnymi zajęciami grupowymi realizowanymi w ramach projektu jest muzykoterapia, która prowadzona jest w każdej z trzech grup przedszkolnych. Muzykoterapia jest świadomym posługiwaniem się muzyką w celu usprawniania rozwoju intelektualnego, emocjonalnego i społecznego. Obejmuje różne formy aktywności dziecka: słuchanie aktywne, słuchanie bierne, zabawy muzyczno-rytmiczne oraz elementy tańca. Ciekawym przykładem muzykoterapii są różnego rodzaju zabawy dźwiękonaśladowcze, uczące rozróżniania podstawowych dźwięków oraz zabawy muzyczno-ruchowe, które dają dzieciom szansę nawiązywania kontaktów, przynoszą niesamowitą radość, a co więcej aktywizują wiele zmysłów.  Stałym elementem zajęć jest ruch przy muzyce, który jest podstawowym narzędziem wspomagania rozwoju dzieci. A w przypadku dzieci dotkniętych autyzmem, u których w szczególności widoczna jest niesprawność komunikacyjna, ma to bardzo duże znaczenie terapeutyczne. Dzieci często znajdują sposoby, aby wyrazić swoje uczucia poprzez symbol i metaforę, najczęściej w zabawie. Zabawa w terapii nabiera symbolicznego znaczenia, a ruch ciała może stać się metaforą wzorców funkcjonowania dziecka. Zajęcia te wpływają, jak wyjaśnia prowadząca zajęcia Grażyna Adamczyk, między innymi, na twórczy i emocjonalny rozwój dziecka, stymulują  koncentrację uwagi i pamięć bezpośrednią, działają  wyciszająco na dzieci. Uczą świadomości własnego ciała, a za tym idzie świadomości samego siebie. Ponadto wpływają na rozwijanie potrzeby właściwego komunikowania się oraz uczą współpracy w grupie, a co najważniejsze przynoszą uczestnikom zajęć wiele radości i satysfakcji.

 

 

 

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dziecii młodzieży”, Podziałania 10.1.4 „Edukacja przedszkolna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.