21 września 2017
Ruszył nowy projekt w szkole specjalnej

Od września br. uczniowie Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie rozpoczęli udział w dodatkowych zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych oraz zajęciach specjalistycznych realizowanych w ramach kolejnego projektu edukacyjnego „Pomóż mi zrozumieć świat – rozwijanie kompetencji kluczowych oraz wspieranie rozwoju deficytowych sfer u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczających do Powiatowego Zespołu Szkół  i Placówek Specjalnych w Legionowie”, realizowanego przez PZSiPS.

 

Są to zajęcia pozalekcyjne dydaktyczno-wyrównawcze rozwijające i stymulujące nabywanie kompetencji kluczowych: informatycznych, matematycznych, przyrodniczych i językowych, a także zajęcia specjalistyczne rozwijające umiejętność komunikowania się za pomocą niewerbalnych metod komunikacji-AAC oraz zajęcia usprawniające deficytowe sfery rozwoju uczniów dla uczniów z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi i z niepełnosprawnościami sprzężonymi z wykorzystaniem terapii behawioralnej. Wraz z nowym rokiem szkolnym rozpoczęły się również zajęcia, które cieszą się ogromnym zainteresowaniem młodszych uczniów m.in. dogoterapia, prowadzona z udziałem odpowiednio wyszkolonego psa, wspomagająca proces rozwoju, rehabilitacji i terapii oraz muzykoterapia podczas której prowadzone są aktywne koncerty muzyczno-edukacyjne o charakterze terapeutycznym. Rozpoczęły się również zajęcia wyjazdowe do stadniny koni (hipoterapia), gdzie pod okiem wykwalifikowanych terapeutów, z wykorzystaniem konia i elementów jazdy konnej, prowadzona jest rehabilitacja psycho-ruchowa uczniów oraz zajęcia z hydroterapii, podczas których instruktor pływania prowadzi ćwiczenia rehabilitacyjne w wodzie. Dzięki realizacji projektu uczniowie starszych klas mają okazję uczestniczyć w warsztatach grupowych z doradcą zawodowym prowadzonych z wykorzystaniem nowoczesnych programów i gier multimedialnych oraz wycieczkach zawodoznawczych do zakładów pracy.

 

 

Dzięki pozyskanym środkom finansowym, w celu doskonalenia kompetencji zawodowych nauczycieli PZSiPS, od października br. kadra pedagogiczna placówki rozpocznie udział w studiach podyplomowych oraz szkoleniach specjalistycznych z zakresu rozwijania u uczniów kompetencji cyfrowych oraz indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

 

W ramach realizacji projektu pracownie szkolne (matematyczna, przyrodnicza, języka angielskiego) doposażone zostaną w nowoczesne pomoce dydaktyczne oraz sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć rozwijających kompetencje kluczowe. Zakupiony zostanie również sprzęt specjalistyczny wykorzystywany do prowadzenia indywidualizacji pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzięki pozyskanym środkom finansowym, w nowoczesny sprzęt komputerowy, doposażona zostanie również pracownia komputerowa. Zakup sprzętu komputerowego pozwoli na organizowanie innowacyjnych zajęć, mających na celu zdobywanie wiedzy i rozwijanie umiejętności stosowania nowoczesnych IT w rozwiązywaniu problemów z różnych dziedzin nauki. Ponadto uczniowie będą mieli możliwość korzystania z innowacyjnych zajęć, zdobywania wiedzy z zakresu podstaw programowania oraz rozwijania własnych zainteresowań.

 

Biorąc pod uwagę zakres realizowanego wsparcia skierowanego zarówno do uczniów jak i nauczycieli PZSiPS, którzy zdobytą na organizowanych w ramach projektu szkoleniach wiedzę wykorzystywać będą podczas prowadzonych zajęć, realizacja przedsięwzięcia z całą pewnością przyczyni się do lepszego i bardziej samodzielnego, na miarę możliwości uczniów z niepełnosprawnościami, funkcjonowania zarówno w szkole jak i poza nią.  

 

 

 

 

Projekt realizowany jest w ramach Osi Priorytetowej X „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”, Poddziałania 10.1.1 „Edukacja ogólna (w tym w szkołach zawodowych)” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020 współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.