Zachęcamy do korzystania z internetowej Platformy e-usług, na której udostępniono dużą część usług świadczonych przez Mazowiecki Urząd Wojewódzki w Warszawie.
Za pośrednictwem elektronicznej Platformy e-usług, dostępnej pod adresem www.e-uslugi.mazowieckie.pl, klient Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego ma możliwość załatwienia sprawy zdalnie bez konieczności wizyty w urzędzie. W szczególności może on uzyskać skondensowane informacje o usługach, wypełnić wniosek elektronicznie, dokonać opłaty, wysłać wniosek podpisując go Profilem Zaufanym lub certyfikatem kwalifikowanym i zwrotnie otrzymać od urzędu elektronicznie decyzje (zaświadczenia, zezwolenia itp.). Platforma e-usług umożliwia również sprawdzenie stanu sprawy, umówienie wizyty w urzędzie, dostęp do pomocy w postaci wirtualnego asystenta, do tłumacza migowego i do rejestrów online.
Klasyfikacja e-usług podzielona jest na trzy filary: e-usługi dla OBYWATELI, e-usługi dla PRZEDSIĘBIORCÓW oraz e-usługi dla INSTYTUCJI, URZĘDÓW. Usługi prezentowane są w podziale na różne kategorie (np. Budownictwo, Cudzoziemcy, Geodezja i Kartografia, Gospodarka Nieruchomościami, Inspekcja Sanitarna, Ochrona Środowiska, Ochrona Zabytków, Ochrona Zdrowia, Ogólne, Rolnictwo, Sprawy Urzędowe i Obywateli).
W ramach działalności Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego, e-usługi prezentowane są także w podziale na poszczególne wydziały urzędu wojewódzkiego. Aktualnie istnieje możliwość załatwienia spraw urzędowych realizowanych przez: Biuro Finansów Urzędu, Biuro Kadr i Organizacji, Biura Ochrony, Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego, Wydział Geodezji, Wydział Infrastruktury, Wydział Polityki Społecznej, Wydział Skarbu Państwa i Nieruchomości, Wydział Spraw Cudzoziemców, Wydział Spraw Obywatelskich oraz Wydział Zdrowia (w załączniku wykaz wszystkich e-usług). Na Platformie e-usług znajdują się również sprawy zrealizowane przez służby zespolone, inspekcje i straże, podległe Wojewodzie Mazowieckiemu.
Sprawy urzędowe można załatwić zdalnie za pośrednictwem Platformy e-usług lub za pomocą ePUAP, po zalogowaniu się Profilem Zaufanym.
Z Platformy e-usług mogą również korzystać osoby, które nie posiadają Profilu Zaufanego np. Cudzoziemcy. Istnieje możliwość wypełnienia wniosku elektronicznie bez logowania, a następnie wydrukowania go i dostarczenia do urzędu. Na Platformie e-usług znajdują się również wszystkie wnioski/formularze, które można pobrać, wydrukować i wypełnić tradycyjnie, a następnie dostarczyć do urzędu. Polscy obywatele mogą korzystać z kilkuset e-usług publicznych zlokalizowanych na różnych platformach i portalach rządowych, np. gov.pl, obywatel.gov.pl, ePUAP.gov.pl
Z usług publicznych udostępnianych elektronicznie, może korzystać każdy, kto dokona potwierdzenia tożsamości w Internecie, np. za pomocą Profilu Zaufanego.
Profil zaufany to bezpłatne narzędzie, które jest elektronicznym podpisem w komunikacji z administracją publiczną, dzięki któremu można załatwiać sprawy urzędowe online bez wychodzenia z domu.