Zdjęcie torów kolejowych: szyny, podkłady, kamienie
5 kwietnia 2021

Kolej Zegrze-Przasnysz na dobrych torach

Podpisano umowę na Opracowanie Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. To kolejny krok na drodze do realizacji inwestycji, która ma szansę powstać w ramach rządowego programu Kolej Plus.

Inicjatywa budowy nowej linii to wspólny projekt 18 samorządów z północnego Mazowsza, w tym Powiatu Legionowskiego. Liderem projektu jest Miasto i Gmina Serock. Wykonawcą studium będzie konsorcjum dwóch warszawskich firm - Metroprojekt sp. z o.o. oraz Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Komunikacji Rzeczpospolitej Polskiej – Zarząd Krajowy. Koszt zadania to 1.131.600,00 zł. Dokument ma powstać do 29 października, a jego opracowanie jest kluczowe do prowadzenia dalszego procesu inwestycyjnego. W ramach WSPP powstaną m. in. analizy geologiczne, przestrzenne i środowiskowe oraz wytypowane z udziałem mieszkańców zostaną warianty przebiegu nowej trasy kolejowej. Jeśli projekt pozytywnie przejdzie II etap rekrutacji w programie Kolej Plus i zostanie do niego zakwalifikowany, samorządy mogą liczyć na zwrot 85% kosztów poniesionych na przygotowanie Wstępnego Studium Planistyczno-Prognostycznego.
Kolej Północnego Mazowsza na trasie Zegrze–Przasnysz zakłada budowę 70 km torów, kilku stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Koszt inwestycji szacowany jest na 1,5 mld złotych. Minimalny wkład własny samorządów określono na poziomie 225 mln zł. Pozostała kwota to dofinansowanie z programu Kolej Plus.

Połączenie kolejowe Zegrze-Przasnysz, o powstanie którego zabiegają samorządy zlokalizowane na tym szlaku, znacznie
usprawni komunikację w północnej części Mazowsza, wpłynie na rozwój regionu, a także uzupełni istniejącą infrastrukturę kolejową