22 marca 2013
Nie daj się zrobić w jajo!

Przed świętami kieszonkowcy pojawiają się w autobusach, tramwajach, metrze i centrach handlowych. Pozbawiają pasażerów pieniędzy, kart kredytowych i dokumentów...              

 

Co roku Zarząd Transportu Miejskiego wspólnie z policją w ramach wielkanocnej odsłony akcji „Nie daj się złowić” przypomina o konieczności zachowania wyjątkowej ostrożności podczas podróży i zakupów.

Zbliżające się Święta Wielkiej Nocy to, niestety, okres zwiększonej aktywności kieszonkowców, którzy dokonują kradzieży wykorzystując nieuwagę podróżnych i klientów sklepów. Działają zarówno w pojedynkę, jak i w grupach zorganizowanych,  przeważnie dwu-, trzyosobowych. Podczas kradzieży bazują na swoich umiejętnościach manualnych i korzystają z pośpiechu, a przede wszystkim wyjątkowej niefrasobliwości i roztargnienia ofiar. Tymczasem, aby uniknąć kradzieży i „nie dać się zrobić w jajo” wystarczy przestrzeganie kilku prostych zasad:

Wspólna kampania informacyjna ZTM i Komendy Stołecznej Policji pod hasłem „Nie daj się zrobić w jajo” rozpoczęła się 22 marca i potrwa do końca miesiąca. 

W Punktach Obsługi Pasażerów ZTM oraz w metrze pojawiły się specjalne plakaty z poradami, na co należy zwrócić uwagę podczas podróży komunikacją lub pobytu w zatłoczonych miejscach. O akcji informują również spoty emitowane w autobusach, metrze, tramwajach i pociągach SKM.

Natomiast w komunikacji miejskiej nieumundurowani policjanci Komendy Stołecznej Policji identyfikują złodziei kieszonkowych i zachęcają pasażerów do zachowania ostrożności (poprzez tzw. akcję nalepkową).

Wspólne kampanie ZTM i KSP przynoszą wymierne efekty, o czym świadczą najlepiej statystyki. Przed wprowadzeniem akcji prewencyjnych w okresie przedświątecznym w stolicy popełniano od 100 do 160 kradzieży. Od roku 2010 pasażerowie są już znacznie ostrożniejsi i liczba zgłaszanych zdarzeń spadła do kilkudziesięciu (18 w 2011 roku, 39 w 2012 roku).

 

Źdróło: ztm.waw.pl