Fundacja Pracownia Kompetencji wraz z partnerem Plonskapress prowadzi na terenie miasta Legionowo projekt pt. Deklaracja życzliwości - Nie wykluczam!
Program przeznaczony jest dla Legionowskich szkół i jest realizowany jest w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG. W jego ramach realizowany jest program edukacji obywatelskiej dla dzieci z klas 4-6 szkół podstawowych w zakresie antydyskryminacji i zwalczaniu mowy nienawiści w Internecie ze szczególnym uwzględnieniem niepełnosprawności. Do projektu zgłosiły się 4 szkoły z Legionowa: Szkoła Podstawowa nr 1, Szkoła Podstawowa nr 4, Niepubliczna Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II oraz Społeczna Szkoła Podstawowa nr 35 im. Noblistów Polskich Społecznego Towarzystwa Oświatowego.
W sierpniu odbyło się szkolenie dla nauczycieli i nauczycielek legionowskich szkół podstawowych biorących udział w projekcie „Deklaracja Życzliwości - Nie Wykluczam!” Uczestnicy i uczestniczki mogli poczuć na własnej skórze jak wygląda życie z niepełnosprawnością. Wózki inwalidzkie, stopery do uszu oraz opaski na oczy pozwoliły zapoznać się z utrudnieniami jakich doświadczają uczniowie i uczennice z niepełnosprawnością lub niepełnosprawni rodzice/opiekunowie przychodzący do szkoły.
Trenerki – Agnieszka Żychalak i Klaudia Rukszan – wykorzystując aktywne formy szkoleniowe pomagały uczestnikom i uczestniczkom pokonać bariery, obalić mity i stereotypy utrudniające komunikację i relacje z osobami z niepełnosprawnością. Legionowskie szkoły biorące udział w projekcie „Deklaracja Życzliwości - Nie Wykluczam! ” - otrzymały materiały do prowadzenia zajęć edukacyjnych z uczniami: publikację „Nie wykluczam!”, scenariusze lekcji wraz z materiałami pomocniczymi i niezbędnymi artykułami papierniczymi. Dzięki dofinansowaniu z funduszy EOG w ramach programu Obywatele dla Demokracji szkoły otrzymały materiały bezpłatnie.
Po przeszkoleniu kadry nauczycielskiej, wychowawcy zdobytą wiedzę przekazali swoim uczniom. W niepublicznej szkole im. Jana Pawła II, w klasie 5a odbyły się zajęcia w ramach programu Deklaracja Życzliwości Nie wykluczam! Według dostarczonych scenariuszy, lekcje poprowadziła wychowawczyni klasy Magdalena Grzybowska.
Również w legionowskiej „czwórce” projekt „Deklaracja Życzliwości - Nie wykluczam!” ruszył pełną parą. Uczennice i uczniowie z piątych klas pani Lucyny Jurkowskiej i pani Izabeli Strawy są już po lekcjach: „Zapoznanie z niepełnosprawnością – co rozumiemy przez integrację?” i „Co to jest mowa nienawiści? Przeciwdziałanie mowie nienawiści, również w Internecie.”
Społeczna szkoła podstawowa nr 35, także przeprowadziła zajęcia w ramach projektu. Uczniowie dowiedzieli się już, że człowiek niepełnosprawny może i chce żyć tak jak każdy z nas! Zburzyli mury stereotypów!
W trakcie realizacji zajęć okazało się, że dużo wiemy o ludziach z niepełnosprawnością, ale postrzegamy ich stereotypowo. Uczymy się wszyscy – uczniowie, rodzice i nauczyciele, że musimy przeciwdziałać nierównemu traktowaniu osób z niepełnosprawnością, nauczyć się rozumieć ich świat i pozytywnie wspierać, szanować i okazywać życzliwość. – tak o efekcie przeprowadzonych zajęć wypowiadają się nauczyciele i uczniowie objęci programem.
|
Kolejnym etapem w programie „Deklaracja Życzliwości - nie wykluczam!” - była wycieczka do Warszawy na niecodzienną, bo „Niewidzialną wystawę”. Wszystkie klasy objęte programem zapoznały się z międzynarodowym projektem mającym na celu przybliżenie ludziom widzącym codzienne zmagania tych, którzy ze wzrokiem mają poważne problemy.
Pani Aneta Ciemiecka z Niepublicznej Szkoły Podstawowej im. Jana Pawła II w Legionowie tak opisuje wyprawę uczniów na „Niewidzialną wystawę”:
Możliwość doświadczenia uczucia zagubienia, niepewności, braku orientacji w przestrzeni może pozytywnie wpłynąć na rozwój empatii uczniów. Pełni życia, łatwo nawiązujący kontakt z nastolatkami, obdarzeni poczuciem humoru i świetnie radzący sobie z codziennym życiem niewidomi przewodnicy po tej niezwykłej ekspozycji nie tylko dzielili się ze zwiedzającymi swymi osobistymi doświadczeniami, ale również dostarczyli sporo konkretnych informacji, m.in. jak zachować się wobec osoby niewidzącej, czy i jak jej pomóc, by nie sprawić jej przykrości i kłopotu, a przy tym wzbudzili szczerą sympatię uczniów naszej szkoły. Każdy doświadczył, jak poruszać się w miejskim zgiełku, jak zapłacić za kawę w barze, jak poruszać się po mieszkaniu w całkowitych ciemnościach...
Przewodnicy – osoby niewidome lub niedowidzące – pokazywali uczniom mówiący zegarek, maszynę do pisania brajlem, komputer z mówiącą klawiaturą, książki i przybory szkolne przeznaczone dla niewidomych. Uczniowie mieli okazję korzystać z przedmiotów i narzędzi, których niewidomi używają na co dzień.
Ciekawe? Dziwne? Obce? A może naturalne? Czy godzina bycia niewidomym otworzyła uczestnikom oczy na problemy ludzi z tą niepełnosprawnością? Na pewno Niewidzialna Wystawa zbliżyła wszystkich do perspektywy doświadczeń jednego świata – osób widzących i niewidomych. Poprzez pozytywne przeżycia wystawa pokazała, jak można pomóc oraz jak zrozumieć osoby niewidome oraz niedowidzące.
Choć wizyta na Niewidzialnej wystawie nie należała do gatunku wycieczek łatwych, miłych i przyjemnych, uważamy, że warto poświęcić czas na odwiedzenie tej niecodziennej ekspozycji.
|
Projekt „Deklaracja Życzliwości - nie wykluczam!” wchodzi w kolejny etap edukacyjny. Tym razem uczestnicy wezmą udział w grze miejskiej, celem której będzie zbadanie dostępności miasta Legionowo dla osób z niepełnosprawnością. Uczniowie będę musieli poruszać się na wózkach inwalidzkich, chodzić z opaską na oczach i stoperach w uszach, aby poczuć i doświadczyć z jakimi problemami na co dzień muszą zmierzyć się osoby z różnym dysfunkcjami. Sami przekonają się jakie bariery, nie tylko architektoniczne muszą pokonać osoby niepełnosprawne aby móc funkcjonować, tak jak osoby w pełni sprawne. Uczniowie za zgodą właścicieli budynków, sklepów i instytucji w Legionowie będą znakować naklejkami, że dany punkt jest dostępny dla osób: niewidzących, niewidomych, niedosłyszących i z psem asystującym. W międzyczasie pracujemy nad albumem z pracami dzieci na temat życzliwości, walki z "hejtem" w sieci i wykluczeniem osób z niepełnosprawnością. Album będzie przekazany do wszystkich bibliotek w legionowskich szkołach.