Powiat wyróżniony za innowacyjność
28 lutego 2020
Powiat wyróżniony za innowacyjność

Z myślą o potrzebach mieszkańców, Starostwo Powiatowe w Legionowie wprowadza kolejne usługi, dzięki którym załatwianie spaw w tutejszym urzędzie przebiega sprawnie i komfortowo. Od dwóch lat starostwo czynne jest także w każdą sobotę, co zostało docenione przez kapitułę konkursu „Innowacyjny Samorząd”, zorganizowanego przez Serwis Samorządowy Polskiej Agencji Prasowej we współpracy z Ministerstwem Rozwoju i Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej.

Konkurs „Innowacyjny Samorząd” wyłania i nagradza najbardziej innowacyjne samorządy. Jego celem jest promocja kreatywnych i nowatorskich rozwiązań technologicznych, procesowych, społecznych, publicznych, dotyczących instrumentów i usług wsparcia oraz inspiracja pozostałych jednostek samorządowych do podejmowania działań na rzecz innowacyjności. - Samorządy są po to, żeby obsługiwać mieszkańców i obsługiwać ich w sposób jak najlepszy i najbardziej efektywny, a innowacje, nowoczesne technologie, wszystkie rozwiązania - smart city, smart village - to wszystko łączy się i skupia na jednym podstawowym podmiocie, jakim jest obywatel, jakim jest mieszkaniec – mówił podczas gali finałowej minister cyfryzacji Marek Zagórski.
Nagrody i wyróżnienia przyznano w pięciu kategoriach: gminy wiejskie, gminy miejsko-wiejskie, gminy miejskie, miasta duże (powyżej 200 tys. mieszkańców) i powiaty. W poszczególnych kategoriach zwycięzcami zostali: gmina wiejska Klembów, gmina miejsko-wiejska Grodzisk Mazowiecki, gmina miejska Ciechanów, miasto Gdynia i Powiat Toruński. W konkursie wystartowało łącznie 181 samorządów, które nadesłały 304 projekty.
Powiat Legionowski otrzymał wyróżnienie za projekt „Pracujące soboty” obejmujący zmianę pracy urzędu w taki sposób, że poza zwykłymi dla urzędów administracji publicznej godzinami pracy w dni powszednie (wtorek - piątek) od 8.00 do 16.00 i w poniedziałki do 18.00, zapewniono obsługę mieszkańców w każdą sobotę w godzinach 8.00 – 12.00.

Szósty dzień tygodnia
Uruchomienie z początkiem 2018 roku pracujących sobót to odpowiedź na potrzebę mieszkańców, aby obsługa administracyjna była dostępna w czasie nie kolidującym z ich aktywnością zawodową czy edukacyjną. Dzięki zaprojektowanej i przeprowadzonej w legionowskim starostwie reorganizacji pracy, mieszkańcy mogą załatwić swoje sprawy bez konieczności brania urlopu czy zwalniania się u pracodawcy. Projekt okazał się trafiony – statystyki wizyt klientów starostwa w urzędzie wskazują na rosnącą liczbę osób, które tę możliwość wykorzystują. W roku 2018 na 90 864 klientów Biura Obsługi Mieszkańców 5% osób (4541) załatwiało swoje sprawy w Starostwie Powiatowym w Legionowie w sobotę. W drugim roku działania usługi (2019) tendencja ta nie tylko utrzymała się, ale zanotowano wzrost procentowy wizyt w urzędzie w soboty - na 99 449 klientów, aż 5333 osoby (5,36%) skorzystały z usług starostwa w soboty. Średnio w każdą sobotę legionowskie starostwo odwiedza ok. 450 osób.
Pracujące soboty w starostwie przyniosły jeszcze jedną korzyść, odczarowując postrzeganie administracji samorządowej przez pryzmat stereotypu urzędnika, jako osoby nieprzyjaznej, nieelastycznej, nieskorej do pomocy i obojętnej na potrzeby i oczekiwania mieszkańców. To właśnie dzięki otwartości pracowników, ich zaangażowaniu i zrozumieniu możliwa była realizacja projektu.  

Nie tylko soboty
Startowo Powiatowe w Legionowie już od kilku lat wychodzi naprzeciw potrzebom mieszkańców systematycznie wprowadzając kolejne usługi, których celem jest podniesienie jakości obsługi.
Kilka lat temu przebudowany został wydział architektury. Kolejnym krokiem na drodze do nowoczesności i komfortu był remont w wydziale komunikacji (2016 r.). Dzięki przeprowadzonej modernizacji powstała nowoczesna przestrzeń z poczekalnią, stanowiskami obsługi i elektronicznym systemem zarządzania kolejką. W 2017 roku uruchomiono nowoczesne Biuro Obsługi Mieszkańców, które powstało w efekcie gruntownej przebudowy parteru budynku. Dzięki temu zdecydowaną większość spraw urzędowych można załatwić w jednym miejscu, bez konieczności poszukiwania poszczególnych wydziałów na terenie budynku. Integralną częścią BOM jest punkt recepcyjny znajdujący się w holu budynku, gdzie pracownicy witają odwiedzających oraz udzielają wszelkich informacji i kierują do odpowiedniego stanowiska.
Na początku tego roku wystartowała usługa Mobilny Urzędnik skierowana do mieszkańców powiatu legionowskiego, którzy z powodu niepełnosprawności lub wieku doświadczają problemów z poruszaniem się w stopniu uniemożliwiającym im samodzielną wizytę w Starostwie Powiatowym w Legionowie. W ramach usługi pracownik starostwa przyjedzie do domu klienta mając przy sobie niezbędne formularze i dokumenty wymagane do załatwienia danej sprawy, udzieli pomocy w wypełnieniu wniosku oraz wszelkich wyjaśnień w odniesieniu do procedury administracyjnej związanej z usługą, przyjmie wniosek, dostarczy go do Starostwa Powiatowego w Legionowie i złoży na dziennik podawczy.

Wyróżnienie w konkursie „Innowacyjny Samorząd” jest potwierdzeniem najwyższej jakości, nowoczesności i postępu w zakresie świadczenia mieszkańcom usług administracyjnych przez legionowski samorząd powiatowy.