28 czerwca 2005
Kombatanci w Wilnie

W dniach 23.06-26.06.2005 r. grupa 43 kombatantów dzięki finansowemu wsparciu Powiatu wybrała się na wycieczkę na Litwę.

Kombatanci przy grobie matki Józefa Piłsudskiego na cmentarzu Rosa w Wilnie. Przy matce złożone jest serce Marszałka

Środowisko kombatanckie z terenu Powiatu Legionowskiego dążyło do zorganizowania wycieczki zagranicznej od kilku lat. W końcu, dzięki wsparciu Starostwa marzenia stały się rzeczywistością. Rankiem 23 czerwca autokar wyruszył w kierunku granicy z Litwą w Ogrodnikach. Bez żadnych utrudnień przekroczyliśmy polsko-litewskie przejście graniczne. Około godziny 18 grupa kombatantów pod opieką pracowników Referatu Promocji i Rozwoju Społecznego dotarła na miejsce zakwaterowania, do miejscowości Wojdaty. Oddalone o 14 km od Wilna, spokojne i dalekie od zgiełku miasta miejsce stanowiło doskonałą bazę wypadową do organizaji wycieczek.

Przy Wileńskiej Ostrej Bramie

24 czerwca wybraliśmy się na wycieczkę do stolicy państwa litewskiego - Wilna. Na miejscu, oczywiście głównym punktem programu był Cmentarz na Rosie, gdzie spoczywa serce Józefa Piłsudskiego. Podczas zwiedzania Cmentarza grupa kombatantów doznała największego wzruszenia, cofając się myśłami do czasów swoich lat dziecinnych. Następnie wraz z przewodnikiem zwiedzilismy najważniejsze zabytki Wilna: Ostrą Bramę, Katedrę Wileńską, Pałac Prezydencki oraz Uniwersytet Wileński. W Wilnie, czuliśmy się jak w Polsce, gdyż 20% populacji tego miasta to Polacy.

Krótki odpoczynek przy Zamku w Kownie

W sobotę postanowiliśmy jechać do Kowna. Po dotarciu na miejsce wzrok zwiedzających przykuły piękne kaplice i odnowione kamieniczki. Zwiedzliśmy archikatedrę św. Piotra i Pawła, kościół Św. Jerzego oraz kościół Jezuitów. Zobaczyliśmy również dom, w którym nauczał Adam Mickiewicz. To miasto jednak zdecydowanie różni się od stolicy. Nie było okazji spotkać tak wielu otwartych i serdecznych Polaków. W drodze powrotnej zwiedziliśmy jeszcze gotycki zamek w Trokach, zbudowany przez wielkiego księcia Witolda na pocz. XV w. na Wyspie Zamkowej jeziora Gałwe. Zamek był dawną rezydencją wielkich książąt litewskich. Dziś jest jedną z największych atrakcji dla zwiedzających.

Wspólne zdjęcie z panoramą Kowna

W niedzielę, tuż po śniadaniu wyjechaliśmy w kierunku Druskiennik. Jest to największe i najbardziej znane uzdrowisko Litwy, jedno z najlepszych uzdrowisk klimatycznych i balneologicznych w Europie. Szczególnie cenione w czasach II Rzeczpospolitej - przyjeżdżał tam Józef Piłsudski. Położone wśród jezior, na obszarze Puszczy Orańsko-Druskiennickiej, nad malowniczym Niemnem uzdrowisko było ostatnim punktem naszego programu. Stamtąd wyruszyliśmy do Polski. Nasza wycieczka dobiegała powoli końca. My jednak ciągle myślami, pozostawaliśmy na tych "polach malowanych zbożem rozmaitem, pozłacanych pszenicą, posrebrzanych żytem".