15 listopada 2016

Wraca kolej do Zegrza

W sprawie rewitalizacji linii kolejowej do Zegrza Płd. przyszedł czas na konkrety. Zarząd województwa mazowieckiego zdecydował o dofinansowaniu zadania, a PKP Polskie Linie Kolejowe (PKP PLK) przygotowuje się do jego realizacji.                 

 

Szczegóły przygotowań starosta Robert Wróbel oraz wójtowie gmin Nieporęt, Wieliszew i burmistrz Serocka poznali podczas spotkania, które odbyło się 3 listopada w siedzibie warszawskiego Zarządu Transportu Miejskiego. Oprócz samorządowców uczestniczyli w nim przedstawiciele przyszłego inwestora PKP PLK oraz Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM).

 

Inwestycja ma zostać dofinansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 (RPO Mazowsze). PKP PLK wykonało już badania geologiczne, uwzględniające stan nasypu, po którym tory biegną w sąsiedztwie skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 631 (DW631). Podpisano też umowę na wykonanie inwentaryzacji przyrodniczej otoczenia linii nr 28 na odcinku od Wieliszewa do Zegrza Płd. Raporty z obydwu badań zostaną włączone do studium wykonalności inwestycji, niezbędnego, by uzyskać dofinansowanie z RPO Mazowsze. Niebawem rozpocznie się postępowanie, które wyłoni wykonawcę studium, a sam dokument ma być gotowy na początku 2018 r.

Studium wykonalności będzie m.in. zawierać proponowane warianty rewitalizacji. PKP PLK skonsultuje z lokalnymi samorządami ostateczny kształt linii kolejowej, liczbę przystanków i ich umiejscowienie. Jednym z wariantów końcowego przystanku jest Centrum Komunikacyjne w Zegrzu Płd., integrujące transport kolejowy i drogowy z pętlą autobusową w sąsiedztwie peronów.

- Szczególnie skomplikowane będą uzgodnienia odnośnie końcowego odcinka linii w Zegrzu, w rejonie skrzyżowania z DW631 i drogi krajowej nr 61 – wyjaśnia starosta Robert Wróbel. - Obydwie są przygotowywane do przebudowy i ważne jest, by już na etapie projektów uzgodnić takie rozwiązania, by powstał węzeł komunikacyjny dostosowany do potrzeb ruchu zarówno lokalnego, jak i tranzytowego. To konieczne m.in. po to, by w przyszłości uniknąć korków w przypadku zamknięcia szlabanu na przejeździe kolejowym, jak również, by rozwiązać kwestię wyjazdu z pętli w Zegrzu autobusów w stronę Serocka, które dziś musiałyby dojechać do ronda w Zegrzu i na nim zawracać  – mówi starosta.

Docelowo linia ma być obsługiwana przez pociągi SKM, które będą jeździć co pół godziny w szczycie i co godzinę poza nim. Stanie się częścią linii łączącej południe i północ Warszawy, od Piaseczna przez Warszawę Zachodnią, Warszawę Gdańską, Legionowo do Zegrza. Planowane jest wprowadzenie nowych przystanków kolejowych na skrzyżowaniach, m.in. z drugą linią metra, liniami tramwajowymi i autobusowymi, by zintegrować ze sobą różne rodzaje transportu. Poprowadzona zostanie po starym śladzie, a na końcu będzie rozgałęziona do dwóch torów, co pozwoli na swobodne minięcie się pociągów. Planowana prędkość to 60 km/h.