Referat Edukacji Starostwa Powiatowego w Legionowie już po raz piętnasty przeprowadził, przy współpracy z gimnazjami z terenu naszego powiatu, ankietę wśród uczniów klas trzecich na temat ich oczekiwań i potrzeb w zakresie kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych. Większość osób zamierza dalej uczyć się w liceach ogólnokształcących, najchętniej w Warszawie.
Ankietą objęto 974 uczniów. Blisko 97% respondentów planuje dalszą naukę w liceum ogólnokształcącym (59,65%) lub technikum (37,06%). Pozostali zamierzają kontynuować edukację w zasadniczych szkołach zawodowych (od 1 września 2017 r będą to szkoły branżowe I stopnia). Większość osób deklaruje, że szkoły ponadgimnazjalnej będzie szukać w Warszawie (59,37%) oraz w Legionowie (31,31%).
Część ankietowanych gimnazjalistów z Powiatowego Zespołu Szkół Ogólnokształcących w Legionowie planuje kontynuować edukację w tutejszym liceum ogólnokształcącym. Szeregi placówki zasilą także uczniowie z innych gimnazjów zlokalizowanych w powiecie legionowskim
Technik informatyk, technik mechanik i technik hotelarstwa to kierunki najczęściej wskazywane przez respondentów planujących dalsze kształcenie w technikum. Najmniejszą popularnością w tej kategorii cieszą się technik drogownictwa i technik analityk. Z kolei przyszli uczniowie szkół branżowych I stopnia najczęściej widzą się w zawodzie kucharza, mechanika samochodowego, fotografa i fryzjera. Zainteresowanie zawodem krawca, ogrodnika czy stolarza jest zerowe.
Przyszli licealiści wskazali w ankiecie przedmioty, które zamierzają realizować w trybie rozszerzonym. W pierwszej trójce znalazły się język angielski, matematyka i język polski. Są to przedmioty obowiązkowe na egzaminie maturalnym (język angielski jako przedmiot obowiązkowy na egzaminie maturalnym wybiera ponad 95% uczniów), stąd powyższe typowanie nie jest zaskoczeniem.
Ponad jedna trzecia respondentów deklaruje, że odpowiedzi udzielone w ankiecie są ostateczne. Przeszło połowa (53,88%) jeszcze zastanawia się nad swoją przyszłością edukacyjną i wciąż poszukuje informacji. Wiedzę o szkołach ponadgimnazjalnych uczniowie najchętniej czerpią z Internetu oraz uczestnicząc w giełdach szkół. Najmniej atrakcyjnym lub wiarygodnym dla nich źródłem w tym zakresie są tradycyjne informatory oraz zajęcia z wychowawcą klasy.