6 listopada 2012

(Konrad, 10.04.2007 r.)

Pytanie: (kategoria: Inwestycje)
Szanowny Panie Starosto!
Przeczytałem dziś w Biuletynie Informacyjnym Urzędu Miasta, że w Legionowie przy współpracy ze Starostwem ma powstać w tym roku 6 km ścieżek rowerowych. To bardzo dobrze, że zwrócono uwagę na nas, rowerzystów, nie rozumiem jednak, dlaczego ścieżki mają być wykonane z kostki brukowej, a nie z asfaltu. Rozwiązanie to jest niekorzystne zarówno dla Starostwa - ułożenie kostki jest kilkukrotnie droższe, niż wylanie dobrej nawierzchni asfaltowej (która nie musi przecież być aż tak wytrzymała jak w przypadku samochodów), jak i dla samych rowerzystów - kostka stawia dużo większy opór toczenia, jeżdżenie po niej wymaga więc więcej wysiłku powodując przy tym więcej hałasu.
Czy Legionowo i cały powiat legionowski muszą podążać za tą dziwaczną, specyficzną dla Polski, modą brukowania ścieżek rowerowych? Czy zamiast wyrzucać pieniądze w błoto nie lepiej byłoby zrobić ścieżki taniej i przy tym lepiej dla samych zainteresowanych?
(Konrad, 10.04.2007 r.)

Odpowiedź:

W tym roku wspólnie z Urzędem Miasta Legionowa zaplanowane jest wykonanie projektów technicznych ścieżek rowerowych, Wykonywane będą w najbliższych latach przy wykorzystaniu środków Unii Europejskiej.

Budowa ścieżek rowerowych o nawierzchni bitumicznej (asfaltu) jest - również moim zdaniem – lepszym rozwiązaniem dla użytkowników. Jeśli chodzi o koszty – są one porównywalne. Różnica cen wynosi kilka – kilkanaście procent w zależności od szczegółowych technicznych rozwiązań. Niestety większość firm drogowych nie posiada odpowiedniego sprzętu do budowy bitumicznych nawierzchni ścieżek rowerowych. Brak tzw. „rozścielacza” o odpowiednich parametrach sprawia, że asfalt na ścieżkach wykonanych nieodpowiednim sprzętem jest na ogół nierówny i mniej trwały (przykład: ścieżka przy ul. Polnej w Legionowie). 

Rozwiązanie pośrednie to budowa ścieżek rowerowych przy użyciu odpowiedniej kostki brukowej – niefrezowanej, a więc wygodniejszej dla użytkowników.