Na zdjęciu widać słuchaczy, stół prezydialny, za którym siedzi mężczyzna, a drugi mężczyzna stoi z mikrofonem, oraz wyświetlaną prezentację mulitmedialną.
9 października 2024

Inwestycja z głosem mieszkańców

Trzy warianty przebudowy skrzyżowania ulic Jagiellońskiej i Alei 3 Maja w Legionowie zaprezentowano i omówiono w trakcie konsultacji społecznych z udziałem przedstawicieli Powiatu Legionowskiego, mieszkańców i osób zainteresowanych tą inwestycją. Spotkanie zorganizowano 8 października w budynku Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej.

Ulica Jagiellońska w Legionowie to jedna z arterii o największym natężeniu ruchu, którą każdej doby przejeżdża ok. 9,5 tys. pojazdów. Jej skrzyżowanie z Aleją 3 Maja spędza sen z powiek wielu kierowcom, wymagając poprawy płynności ruchu, przepustowości i bezpieczeństwa (w ciągu ostatnich lat miało tu miejsce 18 zdarzeń, z których połowę stanowiły zderzenia samochodów, a 3 razy doszło do potrącenia pieszych), a także zapewnienia dostępności do przyległych nieruchomości. Dostrzegając te potrzeby, Powiat Legionowski planuje przebudowę skrzyżowania.

Trzy propozycje

W trakcie spotkania konsultacyjnego zaprezentowano trzy warianty realizacji tej inwestycji.

Wariant pierwszy zakłada powstanie skrzyżowania zwykłego z sygnalizacją świetlną poprzez montaż sygnalizacji świetlnej, niewielką korektę geometrii skrzyżowania, korektę niwelety jezdni i chodników, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu i doświetlenie przejść dla pieszych.  Drugi wariant obejmuje powstanie skrzyżowania skanalizowanego z sygnalizacją świetlną, co zostałoby osiągnięte dzięki korekcie geometrii skrzyżowania i poszerzeniu jezdni dla pasów do lewoskrętu, montażowi sygnalizacji świetlnej, korekcie niwelety jezdni i chodników, montażowi urządzeń bezpieczeństwa ruchu, doświetleniu przejść dla pieszych i wyznaczeniu drogi dla rowerów przez skrzyżowanie. Trzeci wariant przewiduje budowę ronda z wyspą centralną, gdzie zakres prac będzie podobny jak w wariancie drugim.

Każde z zaproponowanych rozwiązań ma wady i zalety. Zaprezentowane warianty różnią się kosztami realizacji, czasem trwania, wielkością terenu inwestycji, co wiąże się z koniecznością ewentualnych wywłaszczeń, wycinki drzew i likwidacji miejsc parkingowych, a także skalą utrudnień dla użytkowników drogi w trakcie robót budowlanych i przede wszystkim skutecznością w realizacji celów, o których była mowa na początku. Starosta legionowski Roman Smogorzewski oraz pracownicy Wydziału Inwestycji i Remontów wyczerpująco odpowiadali na pytania zgromadzonych, wyjaśniając wszelkie wątpliwości. Wszystkie sugestie i spostrzeżenia przekazane przez uczestników spotkania zostaną przeanalizowane i wzięte pod uwagę podczas wyboru optymalnego wariantu przebudowy tego skrzyżowania.