Plakat zapraszający na wydarzenie, szczegółowe informacje w aktualności i tytule
14 lipca 2024, godz. 13:00 - 16:00
Pałacowe Spotkania z Muzyką „FRANCUSKIE IMPRESJE”
Miejsce, ulica: Pałac w Jabłonnie, ul. Modlińska 105
Zapraszamy na koncert przedstawiający muzyczne impresje w postaci utworów utrzymanych w stylistyce francuskiej… Na początku lat 30-tych, w Paryżu powstała inspirowana jazzem i Sonatą na skrzypce i fortepian Maurice’a Ravela, Sonata na wiolonczelę i fortepian polskiego kompozytora, Szymona Laksa. W utworze tym konsekwentnie pobrzmiewa francuski typ ekspresji: lekkość, taneczność i impresyjny liryzm zderzany z ironią, okraszony modernistyczną, quasi jazzową harmoniką. Punktem kulminacyjnym koncertu jest Sonata na wiolonczelę i fortepian Francisa Poulenca, oddająca w pełni bogactwo stylistyki francuskiej wraz z jej elegancją, subtelnością barwową, lekkością i brawurą, a także ... ironicznym humorem. Rozpoczniemy zaś Sonatą na skrzypce i fortepian Claude’a Debussy’ego, który swoim absolutnie pionierskim podejściem do muzyki utorował drogę do poszukiwania coraz to nowych rozwiązań w harmonii i konstrukcji melodycznej dla wielu twórców. Jego kompozycje porównuje się często z nurtem impresjonizmu w malarstwie, choć on sam tego nie lubił. Ciekawostką koncertu jest włączenie dwóch utworów nie napisanych oryginalnie na skład instrumentów smyczkowych z fortepianem. Utwór Poulenca jest zazwyczaj wykonywany przez obój lub flet z towarzyszeniem fortepianu, natomiast Après un rêve Faurego to pieśń, pierwsza z opusu siódmego. Zapraszamy!
EWA SKARDOWSKA, PATRYCJA SZYMAŃSKA
 
PROGRAM:
Claude Debussy (1862- 1918) - Sonate pour violon et piano (1917)
części: I Allegro vivo, II Intermède. Fantasque et léger, III Finale. Très animé
Francis Poulenc (1899- 1963) – Les Chemins de l’amour - la valse chantée (1940)
Szymon Laks (1901- 1983) – Sonata pour violoncelle et piano (1932)
części: II Andante grave, III Presto
Francis Poulenc - Sonata pour violoncelle et piano FP 143 (1948)
części: I Allegro - Tempo di marcia, II Cavatine, III Ballabile, IV Finale
Gabriel Fauré (1845- 1924)- Après un rêve z Trois Melodies op.7 nr. 1 (1870-77) opr. Bernard Chmielarz
 
Wykonawcy:
Ewa Skardowska- fortepian, Patrycja Szymańska- skrzypce, Piotr Hausenplas- wiolonczela
Ewa Skardowska, dr hab. Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, pianistka, kameralistka, pedagog, publicystka i kompozytorka. Jest absolwentką studiów pianistycznych UMFC w klasach fortepianu B. Kawalli i J. Ekiera oraz klasie kameralistyki M. Nosowskiej (dyplom z wyróżnieniem), a także Post Graduate Diploma Program, w Peabody Conservatory of Music w Baltimore (USA) w klasie Ellen Mack. Laureatka czołowych nagród konkursów pianistycznych w Katowicach i Szczecinie. Uczestniczyła w festiwalach muzycznych w Polsce, Chinach, Turcji i Francji. Od lat uprawia działalność koncertową, najczęściej jako kameralistka. Koncertowała m.in. w Wlk. Brytanii, Słowenii, Turcji, Danii, Finlandii, Egipcie, Chinach, Bułgarii. Oprócz czterech płyt nagranych z VARSOVIA PIANO TRIO wydała płytę doktorską z utworami kameralnymi Martinu, Hubeau, Basseta, Merssona i Denisova (Sarton, 2008) i solową płytę POLISH PIANO PRELUDES ANEW (DUX, 2023), zrealizowaną ze stypendium twórczego MKiDN. Pianistka jest autorką 150 publikacji muzycznych i naukowych. Wspólnie z wiolonczelistą Piotrem Hausenplasem nagrała płytę Cello Impressions z sonatami F.Poulenca, B.Martinu i Sz.Laksa (Chopin University Press, 2024).
Patrycja Szymańska- studia w Akademii Muzycznej im. F. Chopina (obecnie Uniwersytet Muzyczny) w Warszawie ukończyła z wyróżnieniem po zaledwie dwóch latach nauki. Studia podyplomowe podjęła w Niemczech, kończąc klasę koncertmistrzowską w Hochschule für Musik und Theater w Hanowerze i klasę solową w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst we Frankfurcie nad Menem. W roku 2013 podjęła współpracę z Estradą Kameralną Filharmonii Narodowej w Warszawie. Jako solistka koncertowała min. z orkiestrami Filharmonii Szczecińskiej, Filharmonii Koszalińskiej, Filharmonii Krakowskiej. Poza granicami kraju występowała m.in. w Wlk. Brytanii, Austrii, Szwajcarii. Ukończyła studia podyplomowe na SGH- Menedżer Kultury i w 2018 roku objęła kierownictwo artystyczne cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką” w Pałacu w Jabłonnie.
 
Piotr Hausenplas, wiolonczelista, kameralista, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Koncertmistrz Orkiestry Teatru Wielkiego Opery Narodowej. Studiował w UMFC w klasach A. Zielińskiego i K. Michalika. W 1987 został laureatem II nagrody Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelistów im. D. Danczowskiego w Poznaniu. W 1993 zdobył pierwszą nagrodę Konkursu Wiolonczelowego im. L. van Beethovena w Hradec. Od wielu lat koncertuje jako solista i kameralista, występował w wielu krajach świata: m.in. w Gruzji, Egipcie, Turcji, Czechach, Indiach, Arabii Saudyjskiej. Jako solista występował m.in. z orkiestrami: „Concerto Avenna”, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, Orkiestrą Filharmonii im. L. Janacka w Ostrawie. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia. Wielokrotnie zasiadał w jury krajowych i międzynarodowych konkursów wiolonczelowych i kameralnych. Działając od 2004 w Varsovia Piano Trio dokonał trzech nagrań płytowych z muzyką polską i nagrania utworu duńskiego „Ribbon of Dreams” Bo Andersena (2009). Dokonał też nagrań dla firmy SIGNUM na płytę „Dreamscape” z utworami kameralnymi Andrzeja Panufnika w setną rocznicę urodzin kompozytora (2014). Wspólnie z pianistką, Ewą Skardowską nagrał Sonatę op.63 Mieczysława Wajnberga (2022) oraz płytę Cello Impressions (Chopin University Press, 2024).
 
Na kolejne „Pałacowe spotkania z muzyką” zapraszamy 18.08.2024
„Cello tribute to Piotr Janowski” Wspomnienie wielkiego wirtuoza skrzypiec.
Koncert organizowany we współpracy z VIII Festiwalem Muzyki Kameralnej i Organowej Powiatu Legionowskiego 2024
Wykonawcy: Anna Wróbel- wiolonczela, Joanna Maklakiewicz- fortepian
 
KIEROWNICTWO ARTYSTYCZNE CYKLU:
Patrycja Szymańska
HONOROWY PATRONAT ARTYSTYCZNY:
prof. zw. dr hab. Klaudiusz Baran
Rektor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie