Po dwóch miesiącach wytężonej pracy przy przygotowaniach uczniowie i nauczyciele z liceum im. Marii Konopnickiej w Legionowie podejmowali swoich rówieśników z Izraela.
Polską młodzież odwiedziło 4 października br. 140 uczniów i 20 opiekunów z Ramat Hasharon. Wizytę poprzedziło opracowanie szczegółowego planu, znalezienie sponsorów przedsięwzięcia, przygotowanie warsztatów, dekoracji i scenariuszy uroczystości na ten dzień. Odwiedziny odbyły się w ramach wspólnie realizowanego przez młodzież obu krajów projektu „Bliżej siebie”.
|
Cele, jakie stawiają sobie koordynatorzy i uczestnicy projektu, to:
- kształtowanie postaw otwartości i dialogu w kontaktach międzyludzkich,
- zwalczanie stereotypów i uprzedzeń narodowych,
- stworzenie więzi pomiędzy młodzieżą na bazie wspólnych zainteresowań,
- rozwijanie dialogu podczas wspólnej nauki, wnikającej w kwestie stosunków polsko – żydowskich,
- stworzenie i rozwinięcie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami.
Wizyta, choć bardzo ograniczona czasowo, pozwoliła młodzieży dwóch krajów nie tylko spotkać się i porozmawiać, ale również nawiązać przyjaźnie. Uroczystości przygotowane dla zagranicznych gości rozpoczęły się już o godzinie 9.00, kiedy to powitała ich w imieniu dyrekcji szkoły i społeczności szkolnej wicedyrektor Anna Skłodowska - Wiśniewska. Wśród witających nie zabrakło starosty Jana Grabca - przedstawiciela organu prowadzącego szkołę i prezydenta Romana Smogorzewskiego - gospodarza miasta. W imieniu gości głos zabrał nauczyciel z Ramat Hashron – Arieh Gitelis, dziękując za gorące powitanie. Przekazał na ręce pani dyrektor Brygidy Wagner – Konstantynowicz medal – pamiątkę tej wizyty.
Przez kolejne dwie godziny młodzież pracowała w 17 salach warsztatowych, w kilkunastoosobowych grupach mieszanych pod kierunkiem przeszkolonych liderów. Liderami byli uczniowie z legionowskiego liceum M. Konopnickiej, którzy bardzo dobrze posługują się językiem angielskim, i którzy pod kierunkiem polskich nauczycieli przygotowywali się do przeprowadzenia tych zajęć. Warsztaty dotyczyły następujących zagadnień:
- gwiazda tożsamości (integracja),
- dyskusja na wylosowane tematy dotyczące własnego kraju i ludzi tam mieszkających,
- „Janusz Korczak – ludzki pomost między dwoma narodami”.
|
Po wspólnych zajęciach młodzież rozegrała dwa towarzyskie mecze. Chłopcy grali w koszykówkę, a dziewczęta w siatkówkę. Gorący doping uczniów i nauczycieli mobilizował drużyny do zaprezentowania się z jak najlepszej strony. Wyniki rozgrywek były mniej istotne niż wspólna zabawa. Po meczach i lunchu, przygotowanym przez uczniów liceum, młodzież wraz z opiekunami zasadziła drzewko – symbol przyjaźni na skwerze przed szkołą. W trakcie tej ceremonii padły bardzo ważne słowa z ust dyrektora szkoły z Ramat Hasharon: - Mam nadzieję, że korzenie dla współpracy między szkołami już istnieją i są początkiem dla kontaktów między naszą młodzieżą. Wierzę, że w przyszłym roku będę mógł zobaczyć jak rośnie zasadzone dzisiaj drzewo.
Tym akcentem zakończyła się część szkolna polsko – izraelskiego spotkania młodzieży.
Dalszy ciąg wizyty miał miejsce w Warszawie. O 15.00 rozpoczęła się ceremonia pod Pomnikiem Powstania Warszawskiego. Po jej zakończeniu delegacje obu szkół złożyły kwiaty pod pomnikiem. W trakcie tego spotkania nie mogło zabraknąć wizyty na warszawskiej Starówce. Wspólne zwiedzanie było ostatnią okazją dla młodzieży na rozmowy i wymianę adresów do dalszej korespondencji. Ostatnim punktem programu była uroczystość pod Pomnikiem Rapaporta, którą także zakończyło złożenie kwiatów przez delegacje obu szkół.
|
Młodzież z obu krajów była bardzo zadowolona ze wspólnie spędzonego czasu. Nie ulega wątpliwości, że takie spotkania są ważnym, poszerzającym horyzonty doświadczeniem dla młodych, kształtujących się dopiero umysłów.