9 października 2007

Bliżej siebie

Po dwóch miesiącach wytężonej pracy przy przygotowaniach uczniowie i nauczyciele z liceum im. Marii Konopnickiej w Legionowie podejmowali swoich rówieśników z Izraela.

Polską młodzież odwiedziło 4 października br. 140 uczniów i 20 opiekunów z Ramat Hasharon. Wizytę poprzedziło opracowanie szczegółowego planu, znalezienie sponsorów przedsięwzięcia, przygotowanie warsztatów, dekoracji i scenariuszy uroczystości na ten dzień. Odwiedziny odbyły się w ramach wspólnie realizowanego przez młodzież obu krajów projektu „Bliżej siebie”.

Foto
Młodzi goście z Izraela

Cele, jakie stawiają sobie koordynatorzy i uczestnicy projektu, to:
- kształtowanie postaw otwartości i dialogu w kontaktach międzyludzkich,
- zwalczanie stereotypów i uprzedzeń narodowych,
- stworzenie więzi pomiędzy młodzieżą na bazie wspólnych zainteresowań,
- rozwijanie dialogu podczas wspólnej nauki, wnikającej w kwestie stosunków polsko – żydowskich,
- stworzenie i rozwinięcie kontaktów i współpracy pomiędzy szkołami. 

Wizyta, choć bardzo ograniczona czasowo, pozwoliła młodzieży dwóch krajów nie tylko spotkać się i porozmawiać, ale również nawiązać przyjaźnie. Uroczystości przygotowane dla zagranicznych gości rozpoczęły się już o godzinie 9.00, kiedy to powitała ich w imieniu dyrekcji szkoły i społeczności szkolnej wicedyrektor Anna Skłodowska - Wiśniewska. Wśród witających nie zabrakło starosty Jana Grabca - przedstawiciela organu prowadzącego szkołę i prezydenta Romana Smogorzewskiego - gospodarza miasta. W imieniu gości głos zabrał nauczyciel z Ramat Hashron – Arieh Gitelis, dziękując za gorące powitanie. Przekazał na ręce pani dyrektor Brygidy Wagner – Konstantynowicz medal – pamiątkę tej wizyty. 

Przez kolejne dwie godziny młodzież pracowała w 17 salach warsztatowych, w kilkunastoosobowych grupach mieszanych pod kierunkiem przeszkolonych liderów. Liderami byli uczniowie z legionowskiego liceum M. Konopnickiej, którzy bardzo dobrze posługują się językiem angielskim, i którzy pod kierunkiem polskich nauczycieli przygotowywali się do przeprowadzenia tych zajęć. Warsztaty dotyczyły następujących zagadnień:
- gwiazda tożsamości (integracja),
- dyskusja na wylosowane tematy dotyczące własnego kraju i ludzi tam mieszkających,
- „Janusz Korczak – ludzki pomost między dwoma narodami”.

Foto
Sadzenie symbolu przyjaźni, który będzie rósł wraz z nią

Po wspólnych zajęciach młodzież rozegrała dwa towarzyskie mecze. Chłopcy grali w koszykówkę, a dziewczęta w siatkówkę. Gorący doping uczniów i nauczycieli mobilizował drużyny do zaprezentowania się z jak najlepszej strony. Wyniki rozgrywek były mniej istotne niż wspólna zabawa. Po meczach i lunchu, przygotowanym przez uczniów liceum, młodzież wraz z opiekunami zasadziła drzewko – symbol przyjaźni na skwerze przed szkołą. W trakcie tej ceremonii padły bardzo ważne słowa z ust dyrektora szkoły z Ramat Hasharon: - Mam nadzieję, że korzenie dla współpracy między szkołami już istnieją i są początkiem dla kontaktów między naszą młodzieżą. Wierzę, że w przyszłym roku będę mógł zobaczyć jak rośnie zasadzone dzisiaj drzewo. 
Tym akcentem zakończyła się część szkolna polsko – izraelskiego spotkania młodzieży.

Dalszy ciąg wizyty miał miejsce w Warszawie. O 15.00 rozpoczęła się ceremonia pod Pomnikiem Powstania Warszawskiego. Po jej zakończeniu delegacje obu szkół złożyły kwiaty pod pomnikiem. W trakcie tego spotkania nie mogło zabraknąć wizyty na warszawskiej Starówce. Wspólne zwiedzanie było ostatnią okazją dla młodzieży na rozmowy i wymianę adresów do dalszej korespondencji. Ostatnim punktem programu była uroczystość pod Pomnikiem Rapaporta, którą także zakończyło złożenie kwiatów przez delegacje obu szkół.

Foto
Poza zabawą były też momenty uroczyste, skłaniające do refleksji nad wspólną historią

Młodzież z obu krajów była bardzo zadowolona ze wspólnie spędzonego czasu. Nie ulega wątpliwości, że takie spotkania są ważnym, poszerzającym horyzonty doświadczeniem dla młodych, kształtujących się dopiero umysłów.