8 marca 2018
Przyszłość po gimnazjum

Referat Edukacji Starostwa Powiatowego w Legionowie, przy współpracy z gimnazjami z terenu naszego powiatu, przeprowadził wśród uczniów klas trzecich ankietę dotyczącą ich oczekiwań i potrzeb w zakresie kontynuowania nauki w szkołach ponadgimnazjalnych. Większość osób zamierza dalej uczyć się w liceach ogólnokształcących, najchętniej w Warszawie.           

                                 

ankiety r

Część ankietowanych gimnazjalistów wciąż zastanawia się nad dalszą przyszłością edukacyjną. W wyborze właściwej szkoły pomocna może okazać się Powiatowa Giełda Szkół, która w tym roku odbędzie się 7 kwietnia w Powiatowym Zespole Szkół Ogólnokształcących w Legionowie


Ankietą objęto 1028 uczniów. Większość respondentów planuje dalszą naukę w liceum ogólnokształcącym (65,04%) lub technikum (30,29%). Pozostali (4,6%) zamierzają kontynuować edukację w szkołach branżowych I stopnia. Większość osób deklaruje, że szkoły ponadgimnazjalnej będzie szukać w Warszawie (57,78%) oraz w Legionowie (30,45%).
Technik informatyk, technik informatyk i technik mechanik to kierunki najczęściej wskazywane przez respondentów planujących dalsze kształcenie w technikum. Najmniejszą popularnością w tej kategorii cieszą się technik drogownictwa i technik ogrodnik. Z kolei przyszli uczniowie szkół branżowych I stopnia najczęściej widzą się w zawodzie fotografa, fryzjera kucharza, elektryka i mechanika samochodowego. Zainteresowanie zawodem krawca czy zegarmistrza jest zerowe.
Przyszli licealiści wskazali w ankiecie przedmioty, które zamierzają realizować w trybie rozszerzonym. W pierwszej trójce znalazły się język angielski, biologia i matematyka. Najmniejszym zainteresowaniem cieszyły się języki obce inne niż angielski (np. rosyjski, francuski).
Blisko jedna czwarta (23,79%) respondentów deklaruje, że odpowiedzi udzielone w ankiecie są ostateczne. Przeszło połowa (60,85%) jeszcze zastanawia się nad swoją przyszłością edukacyjną i wciąż poszukuje informacji. Wiedzę o szkołach ponadgimnazjalnych uczniowie najchętniej czerpią z Internetu oraz uczestnicząc w giełdach szkół. Najmniej atrakcyjnym lub wiarygodnym dla nich źródłem w tym zakresie są tradycyjne informatory oraz zajęcia z wychowawcą klasy.