Do Urzędu Regulacji Energetyki można zwrócić się z wnioskiem o rozstrzygnięcie sporu lub rozpatrzenie skarg dotyczących działania przedsiębiorstw energetycznych.
Spory, które można zgłosić do URE:
- odmowa zawarcia umowy o przyłączenie do sieci (w tym zwiększenia mocy przyłączeniowej),
- odmowa zawarcia umowy kompleksowej,
- odmowa zawarcia umowy sprzedaży paliw gazowych lub energii,
- odmowa zawarcia umowy o świadczenie usług dystrybucji paliw gazowych lub energii,
- odmowa przyłączenia instalacji odnawialnego źródła energii w pierwszej kolejności,
- ograniczenie pracy lub odłączenie od sieci mikroinstalacji,
- wstrzymanie dostaw paliw gazowych lub energii,
- odmowa dostosowania umowy o przyłączenie do sieci instalacji odnawialnego źródła energii.
Skargi, które można zgłosić do URE:
- standardy jakościowe obsługi odbiorców, w tym dotrzymanie parametrów jakościowych paliw gazowych i energii elektrycznej.
Przedsiębiorstwa energetyczne odpowiadają za przestrzeganie standardów jakości obsługi oraz parametrów jakościowych paliw i energii. W przypadku nieprzestrzegania tych norm Prezes URE może zażądać wyjaśnień. W określonych przypadkach odbiorcom przysługują bonifikaty, których udziela przedsiębiorstwo energetyczne. Spory związane z bonifikatami rozstrzyga sąd powszechny.
- skargi dotyczące zmiany sprzedawcy paliw gazowych lub energii elektrycznej.
Więcej informacji można znaleźć na stronie www.ure.gov.pl w zakładce "Konsument" → "Spory i skargi".
W załączeniu znajduje się broszura informacyjna, która w przejrzysty sposób wyjaśnia, jakie spory i skargi można zgłosić do URE oraz gdzie zgłaszać skargi, które pozostają poza kompetencjami Regulatora.
Broszura informacyjna Urzędu Regulacji Energetyki - spory i skargi informacje dla konsumentów