stacja Zegrze Południowe z zabudowa w tle
29 maja 2023

Koleją do Zegrza

Po 29 latach PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przywracają połączenie kolejowe do Zegrza Południowego. Pociągi na odcinku Wieliszew – Zegrze Południowe rozpoczną kursowanie 11 czerwca.

Trwają ostanie prace na budowie blisko czterokilometrowego odcinka kolejowego Wieliszew ­– Zegrze Południowe. Efektem inwestycji jest sprawne połączenie na trasie Zegrze Płd. – Wieliszew – Legionowo – Warszawa. Przejazd między Wieliszewem a Zegrzem Południowym zajmie ok. 4 min. Pasażerowie zyskają dwa punkty umożliwiające wejście do pociągu – przystanek Wieliszew Centrum i stację Zegrze Południowe. Właściwy poziom bezpieczeństwa zapewnią nowe urządzenia sterowania ruchem, a dobrą orientację tablice informacyjne i czytelne oznakowanie. Z myślą o osobach o ograniczonej możliwości poruszania się wykonano ścieżki naprowadzające i pochylnie. Na przejeździe kolejowym w Zegrzu na ul. Modlińskiej (DW 631) wymieniono nawierzchnię drogową, położono nowe tory, wykonano ścieżkę pieszo-rowerową. Przejazd będzie wyposażony w sygnalizatory i rogatki.

Połączenie na wydłużonej trasie Zegrze Południowe - Piaseczno przez Warszawę Gdańską będą obsługiwały pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (linia S4) o długości dochodzącej do 180 metrów, których maksymalna prędkość wyniesie 80 kilometrów na godzinę. Z rozkładu jazdy wynika, że zaplanowano jeden pociąg na godzinę – pierwszy odjedzie z Zegrza Płd. o 5.17, a ostatni o 22.51.

W działania na rzecz przywrócenia połączeń kolejowych dla mieszkańców naszego powiatu na odcinku pomiędzy Wieliszewem a Zegrzem Płd. zaangażowały się lokalne samorządy. Powiat Legionowski od początku wspierał tę inwestycję i koordynował współpracę z inwestorem - PKP PLK S.A. W toku ustaleń wójtowi Gminy Wieliszew Pawłowi Kownackiemu oraz władzom Powiatu udało się wynegocjować zlokalizowanie na trasie pociągu jeszcze jednego przystanku w Wieliszewie, w sąsiedztwie skrzyżowania linii kolejowej i DW nr 631 – Wieliszew Centrum.

Modernizację linii kolejowej do Zegrza Południowego w formule „projektuj i buduj” zrealizowało konsorcjum firm Gór-Tor Maciej Górniak ze Stupska (lider) i Przedsiębiorstwo Inżynierii Budowlanej Kopacki z Rakoniewic (partner).