Nie tędy droga, czyli NIE dla trasy S50
25 lutego 2021
Nie tędy droga, czyli NIE dla trasy S50

Podczas spotkania informacyjnego z przedstawicielami samorządów Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przedstawiła cztery warianty poprowadzenia drogi ekspresowej S50, stanowiącej  północny odcinek planowanej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej. Każdy z zaprezentowanych korytarzy przebiega przez teren gminy Serock.

Spotkanie było jednym z kilku zorganizowanych przez GDDKiA z samorządami w ramach inwestycji związanej z planowaną budową drogi ekspresowej S10 oraz Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej, które ujęte zostały w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie wykazu Inwestycji Towarzyszących w zakresie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Cztery warianty
Efektem Studium Korytarzowego było wyznaczenie czterech wariantów korytarza dla północnej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w ciągu drogi ekspresowej S50, na odcinku: autostrada A2 (Centralny Port Komunikacyjny) - Wyszogród - Serock do włączenia do A2 (Mińsk Mazowiecki).

Wariant korytarza 1
•    Długość: 163 km
•    Szacowana liczba węzłów: 16
•    Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie
z S10 w węźle Nacpolsk, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
•    Szacowany koszt: 10,9 mld zł

Wariant korytarza 2
•    Długość: 177 km
•    Szacowana liczba węzłów: 16
•    Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Kobylniki, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
•    Szacowany koszt: 11,9 mld zł
 
Wariant korytarza 3
•    Długość: 165 km
•    Szacowana liczba węzłów: 15
•    Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle i Narwi, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, obejście Sochaczewa od wschodu, przejście między Tłuszczem a Wołominem, koniec na autostradzie A2 w węźle Dębe Wielkie.
•    Szacowany koszt: 10,9 mld zł
 
Wariant korytarza 4
•    Długość: 180 km
•    Szacowana liczba węzłów: 16
•    Początek na autostradzie A2 w węźle Wiskitki, z mostami na Wiśle, Narwi i Bugu, połączenie z S10 w węźle Nacpolsk, odejście w kierunku Wyszkowa, koniec na autostradzie A2 w węźle Mińsk Mazowiecki.
•    Szacowany koszt: 12,2 mld zł

Na terenie gminy Serock warianty 1 i 3 oraz warianty 2 i 4 przebiegają analogicznymi trasami. Oznacza to, że można na tym obszarze mówić o dwóch wariantach: północnym - wykorzystującym korytarz drogi krajowej 62 i przeprawę mostową w Wierzbicy oraz południowym – przewidującym budowę nowej przeprawy mostowej w rejonie Arciechowa i Serocka lub Jadwisina. Wskazany przez GDDKiA najkorzystniejszy wariant trzeci (południowy) ma długość 165 km, zakłada budowę dwóch jezdni po trzy pasy ruchu, a koszt jego powstania szacuje się na 10,9 mld zł. Wybór preferowanego wariantu determinuje, w jakim kierunku będą prowadzone dalsze prace analityczne i projektowe. Obecnie GDDKiA przystępuje do realizacji Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ), w trakcie którego prowadzone będą kolejne analizy wskazanego wariantu. Obecny etap prac nad inwestycją nie precyzuje dokładnego przebiegu drogi. Określa jedynie korytarze o szerokości ok. 5 km, w których może ona zostać zlokalizowana.

Serock protestuje
Miasto i Gmina Serock nie akceptuje preferowanego przez inwestora wariantu trasy, argumentując, że ten wybór destrukcyjnie wpłynie na tutejsze wewnętrzny układ drogowy, sieci wodociągowe i kanalizacyjne, sytuację gruntowo-wodną oraz nie uwzględnia turystyczno-rekreacyjnego charakteru gminy, a także doprowadzi do wzrostu zanieczyszczenia środowiska i negatywie wpłynie na jakość życia mieszkańców. Burmistrz Artur Borkowski zapowiedział podjęcie współpracy z przedstawicielami samorządów, które  podzielają obawy związane z realizacją wskazanego wariantu - burmistrzem Radzymina oraz wójtami Dąbrówki, Zabrodzia, Somianki, Klembowa i innymi zainteresowanymi, oraz wypracowanie wspólnego stanowiska, które zostanie przekazane do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad i innych instytucji, mających wpływ na realizację tej inwestycji. Pierwsze spotkanie robocze zorganizowano 3 lutego. - W efekcie spotkania samorządowcy zgodzili się co do potrzeby koordynowania oficjalnych stanowisk poszczególnych samorządów kierowanych do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W trakcie rozmowy poddano ocenie potencjalny wpływ proponowanych przez GDDKiA wariantów trasy na lokalne warunki poszczególnych samorządów gminnych. Spotkanie stanowiło wstęp do dalszych rozmów między samorządowcami i w niedalekiej przyszłości będą one kontynuowane. Niewątpliwie istnieje potrzeba jak największego ujednolicenia stanowiska zainteresowanych gmin w sprawie, w czym upatruje się szansę na wywarcie bardziej skutecznej presji na osoby odpowiedzialne za dalszy proces projektowy w obrębie trasy - mówi burmistrz Miasta i Gminy Serock Artur Borkowski.

Jak informuje GDDKiA harmonogram działań zakłada, że pierwszymi fragmentami Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej możemy pojechać na przełomie 2027 i 2028 roku, a cała trasa będzie dostępna do 2035 roku.

 

Fot. gddkia.gov.pl