Jest już dostępna instrukcja zakładania bezpłatnej elektronicznej skrzynki podawczej na platformie ePUAP, na którą czeka większość samorządów. Pierwsze skrzynki będą zakładane w kwietniu. Od 1 maja urzędy muszą umożliwić obywatelom wnoszenie podań i wniosków oraz innych czynności w postaci elektronicznej.
Instrukcja została opublikowana na stronie www.e-puap.mswia.gov.pl i zawiera informację na temat sposobu oraz terminów zakładania skrzynki podawczej. Jak zapowiada zespół ePUAP, dokument zostanie uzupełniony o szczegółowe instrukcje obsługi platformy.
Przed 1 kwietnia 2008 r. zostanie opublikowana wersja instrukcji, na podstawie której będą zakładane elektroniczne skrzynki podawcze dla podmiotów publicznych. W marcu zespół ePUAP rozpocznie przyjmowanie wniosków od instytucji, które będą chciały z tej skrzynki skorzystać.
Zdaniem ekspertów, z bezpłatnej skrzynki będzie chciało skorzystać większość samorządów, nie tylko małe gminy, ale również duże miasta. Korzystanie z usługi w ramach ePUAP spowoduje, że nie trzeba będzie wydawać publicznych pieniędzy na własne rozwiązania.
Elektroniczna skrzynka podawcza umożliwi wystawianie urzędowego poświadczenia odbioru, będzie współpracować ze sprzętowymi modułami bezpieczeństwa – HSM, będzie też obsługiwać dokumenty elektroniczne zgodnie z minimalnymi wymaganiami określonymi w prawie.
Jak wynika z instrukcji, założenie elektronicznej skrzynki podawczej odbywa się w czterech etapach:
Etap I – Podmiot Publiczny zakłada konto na platformie ePUAP;
Etap II – Podmiot Publiczny składa wniosek do MSWiA o nadanie uprawnień do założenia elektronicznej skrzynki podawczej;
Etap III – MSWiA po pozytywnym zweryfikowaniu wniosku nadaje uprawnienia Podmiotowi Publicznemu i przesyła informację zwrotną o nadaniu uprawnień Podmiotowi Publicznemu do świadczenia usług na platformie ePUAP;
Etap IV – Po otrzymaniu informacji o nadaniu uprawnień Podmiot Publiczny konfiguruje swoją elektroniczną skrzynkę podawczą.
Źródło: www.samorzad.pap.pl