Rondo przy Krasińskiego oraz sygnalizacja świetlna przy Gnieźnieńskiej i Chrobrego – to, w wielkim skrócie, wynik konsultacji dotyczących planowanej przebudowy ul. Sobieskiego.
Ponad 50 osób przybyło w zeszły wtorek do Areny Legionowo na konsultacje społeczne, które miały dać odpowiedź na pytanie: jak usprawniać ruch na Sobieskiego i co zrobić, by była bezpieczniejsza. Starosta Jan Grabiec przedstawił założenia planowanej przebudowy i poprowadził bardzo ciekawą dyskusję.
Mieszkańcy chcieli wiedzieć, jak będzie wyglądać rondo na skrzyżowaniu z Krasińskiego, obok targowiska miejskiego. Podkreślali, że po otwarciu tunelu pod torami kolejowymi na Przystanku ruch na Krakowskiej i Sobieskiego jeszcze się zwiększy, przez co zarówno piesi, jak i zmotoryzowani użytkownicy tych dróg nie będą w stanie sprawnie włączać się do ruchu z dróg podporządkowanych lub przekraczać tych ulic. Zwracano uwagę, że przez Sobieskiego i Krakowską, na skrzyżowaniach z Gnieźnieńską i Chrobrego codziennie przechodzi kilkuset uczniów w drodze do ZSP nr 2, a większość kierowców gna tymi ulicami i rzadko który przepuści dziecko idące do szkoły. Poprawić sytuację może tylko sygnalizacja świetlna.
Rozwiązania proponowane przez mieszkańców były zbieżne z koncepcją zaprezentowaną przez Jana Grabca. Starosta chciał, by mieszkańcy doprecyzowali, czy chcą świateł ostrzegawczych na Gnieźnieńskiej w tym roku, czy pełnej sygnalizacji w przyszłym. Zwyciężyła druga opcja.
Podobnie, jak w przypadku skrzyżowania z Chrobrego, gdzie mieszkańcy wsparli starania radnego Mirosława Pachulskiego, dotyczące pełnej sygnalizacji świetlnej w tym miejscu. Starosta Jan Grabiec poprosił projektantów o uwzględnienie tych uwag w przygotowywanym projekcie.
Na spotkaniu poruszone zostały także kwestie związane z problemem wjazdu mieszkańców na swoje posesje, położone bezpośrednio przy Sobieskiego (duży ruch, uniemożliwia zatrzymywanie się przed bramami). Niektórzy wyrazili swoje niezadowolenie z działań PKP przy budowie tunelu pod torami. Starosta podkreślił, że według niego inwestycja kolejarzy to skandal, a zarówno miasto, jak i powiat będą musiały sporo poprawić po PKP.
Wśród uczestników konsultacji pojawiały się głosy, że na Krakowskiej i Sobieskiego nie powinno się stawiać świateł, tylko umożliwiać szybki przejazd mieszkańcom okolicznych miejscowości, jednak zdecydowanie zwyciężył pogląd, że Krakowska i Sobieskiego to nie autostrady, lecz ulice miasta, przy których mieszka tysiące osób i najważniejsze są: zapewnienie płynności ruchu (nie szybkości), możliwość włączania się do niego oraz bezpieczeństwo pieszych przekraczających te ulice.
{gallery}powiat2/pliki/galeria/2014/konsultacje_sobieskiego{/gallery}