19 grudnia 2014
Pociągiem nad Jezioro Zegrzyńskie

Starosta Legionowski Jan Grabiec koordynuje działania zmierzające do przywrócenia połączenia kolejowego z Zegrzem. Jeśli instytucje, od których zależy realizacja tego przedsięwzięcia, staną na wysokości zadania, będzie możliwa podróż pociągiem nad Jezioro Zegrzyńskie.

 

Projekt uruchomienia połączenia kolejowego z Zegrzem można poprzeć na facebookowym profilu

 

Czy wrócą pociągi do Zegrza? Ile pieniędzy trzeba na przywrócenie tej linii kolejowej do życia? Pierwsze działania zostały już podjęte. Powiat Legionowski rozwiązał z dniem 15 grudnia umowę z firmą Logis, zarządzającą terenem przy stacji kolejowej w Zegrzu Południowym. Tym samym miejsce na przystanek dla pociągów jest już prawie gotowe. Starosta legionowski wystosował pisma również do marszałka województwa mazowieckiego i dyrektora centrum realizacji inwestycji PKP z propozycjami działań, które są niezbędne w celu przywrócenia kolei do Zegrza. By tak się stało, niezbędne są:
- odbudowa toru na stacji Zegrze na oczekiwanej długości peronu oraz na brakującym odcinku pomiędzy terenem P.P.H. Fermata a stacją oraz gruntowne uporządkowanie nieużywanego obecnie peronu,
- ewentualna zabudowa czujników zbliżania pociągu, sygnalizacji świetlnej i półrogatek wraz z kablami teletechnicznymi i podglądem działania urządzeń na stacji Wieliszew dla skrzyżowania z DW nr 631 (działanie to nie jest konieczne, jednak w przypadku braku urządzeń przejazd pociągów przez skrzyżowanie będzie mógł się odbywać z prędkością 20 km/h),
- regulacja i podbicie toru oraz wymiana uszkodzonych podkładów na całej długości linii,
remont toru stacyjnego, odbudowa sieci trakcyjnej oraz zabudowa elektrycznych napędów zwrotnicowych w rozjazdach prowadzących na tor 2 na stacji Wieliszew,
- ewentualna odbudowa sieci trakcyjnej (uzupełnienie i wymiana brakujących słupów trakcyjnych i wywieszenie sieci jezdnej) dla wariantu obsługi linii jednostkami elektrycznymi.

Starosta Jan Grabiec zwrócił się do PKP z propozycją ujęcia „Rewitalizacji linii kolejowej nr 28 Wieliszew-Zegrze” w planach spółki na najbliższe lata. Zaproponował także marszałkowi wpisanie wspomnianego zadania do Regionalnego Programu Transportowego i ubieganie się o środki na ten cel w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Koszt rewitalizacji linii to 15-20 milionów złotych, co przy dostępnych środkach (135 milionów euro) wydaje się kwotą rozsądną i dostępną.
Pozostaje zatem uzbroić się w cierpliwość i pilnować, by poszczególne instytucje zrobiły to, co do nich należy.
Rewitalizacja połączenia do Zegrza Południowego to jeden z głównych tematów minionej kampanii samorządowej. 22 października odbyła się konferencja „Szynobusem do Zegrza”, zorganizowana przez powiat legionowski wspólnie z kolejami mazowieckimi. Uczestnicy przejechali trasę z Legionowa nad jezioro zegrzyńskie i z powrotem. Podczas panelu dyskusyjnego głos zabrali m.in. starosta legionowski Jan Grabiec,  Robert Stępień z Kolei Mazowieckich i  Krystyna Pękała, prezes zarządu SKM Warszawa.
Prelegenci podkreślili, że rewitalizacja połączenia jest możliwa przy współpracy samorządów, instytucji rządowych i kolei. Niezbędne jest pozyskanie środków finansowych z unii europejskiej. Wspólne działania pozwolą na zrealizowanie zamierzeń.