O tym, że azbest jest niebezpieczny dla zdrowia przekonywać nikogo nie trzeba. Dlatego też Gmina Jabłonna w 2011 r. kontynuuje rozpoczęty rok temu program bezpłatnego usuwania azbestu. Program skierowany jest do mieszkańców Gminy Jabłonna.
Co trzeba zrobić żeby uzyskać pomoc? Mieszkańcy zainteresowani uczestnictwem w programie proszeni są o składanie wstępnej deklaracji uczestnictwa w akcji. W tym celu wystarczy zgłosić się do Referatu Ochrony Środowiska (I p. pok nr 6) w Urzędzie Gminy Jabłonna przy ul. Modlińskiej 152. Zgłaszać można się osobiście lub telefonicznie pod nr telefonu 22 767 73 29. Pracownicy Referatu udzielą szczegółowych informacji dotyczących programu. Urząd Gminy Jabłonna będzie zbierał wstępne deklaracje wszystkich osób zainteresowanych bezpłatnym usunięciem azbestu do 15 marca 2011 r.
Jeszcze na początku 2010 r. na terenie Gminy Jabłonna znajdowało się ponad 62 000 m² płyt azbestowo – cementowych (w większości falistych oraz płaskich „karo”) występujących głównie na dachach budynków. Zgodnie z zobowiązaniem Polski wobec Unii Europejskiej, odpady niebezpieczne zawierające azbest należy zdjąć i zutylizować do końca 2032 roku. W tym momencie może się wydawać, że 21 lat to wystarczająco dużo czasu aby zrealizować to zobowiązanie. Jednak inwentaryzacja azbestu przeprowadzona na zlecenie Urzędu Gminy wykazała konieczność podjęcia działań w zeszłym roku. Na terenie Gminy Jabłonna zlokalizowano pokrycia dachowe wykonane z płyt azbestowo – cementowych, które należy zdjąć i unieszkodliwić w najszybszym możliwym terminie ze względu na ich stan techniczny.