18 marca 2016
Zaangażowani w wielką sztukę

Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie od sierpnia ubiegłego roku bierze udział w międzynarodowym projekcie edukacyjnym ”You said sculpture?” realizowanym na platformie internetowej eTwinning. Jest to kolejny, po  autorskim „Dancing Europe”, międzynarodowy projekt tej placówki.    


Już od kilku lat w Powiatowym Zespole Szkól i Placówek Specjalnych w Legionowie organizowane są warsztaty twórcze. Szkoła posiada pracownię, w której uczniowie mogą realizować swoje pasje i rozwijać talenty przy pomocy i dzięki uprzejmości lokalnych artystów. W ten sposób poznają tajniki rzeźbiarstwa, rysunku oraz wyplatania ze słomy. Udział w projekcie „You said sculpture?” wydaje się więc być postawieniem przysłowiowej kropki nad „i” w artystycznej edukacji podopiecznych PZSiPS. W przedsięwzięciu uczestniczy pięć europejskich jednostek edukacyjnych. Oprócz polskiej udział biorą jeszcze szkoły z Turcji, Grecji,  Słowenii i Francji. Przedstawicielka tej ostatniej - Béatrice Lavieville jest pomysłodawczynią i koordynatorem projektu.


Inicjatywa stanowi doskonałą okazję do nawiązania międzynarodowych relacji, wymiany doświadczeń, poznania innych kultur, tradycji i języka. Jej celem jest zapoznanie uczniów z pojęciem rzeźbiarstwa, jego historią i twórcami oraz finalnie stworzenie rzeźby inspirowanej jedną z przedstawionych przez pozostałych uczestników projektu. Członkowie Klubu Młodego Rzeźbiarza z PZSiPS w Legionowie w swojej pracy zdecydowali się wzorować na słynnej rzeźbie „Dyskobol” autorstwa Myrona zaproponowanej przez greckich kolegów. Z kolei legionowska placówka zachęcała uczestników programu do wykonania i przedstawienia własnej interpretacji dzieł Magdaleny Abakanowicz z cyklu „Rycerze króla Artura”.  -  Zastanawiałem się, jakie działania twórcze podjąć, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał wybranej przez nas rzeźby i zrealizować cele projektu.  W rezultacie od rozpoczęliśmy od złożenia znanej malarce Barbarze Retmaniak propozycji poprowadzenia warsztatów malarskich, które miały być przygotowaniem i źródłem inspiracji przed przystąpieniem do  rzeźbienia „Dyskobola”. Pani Barbara Retmaniak przychyliła się do naszej prośby i dzięki temu nasi uczniowie mieli sposobność uczestniczyć w bardzo ciekawych zajęciach. W efekcie powstały wspaniałe, pełne kolorów, bardzo twórcze i osobiste obrazy będące punktem wyjścia do rozpoczęcia prac rzeźbiarskich. Następnie zwróciłem się z propozycją współpracy do rzeźbiarza Janusza Dłużniewskiego, aby zechciał nadzorować proces twórczy oraz służyć nam swym talentem i doświadczeniem. Obecnie pod jego czujnym okiem pracujemy nad naszym „Dyskobolem”. Rzeźba jest już prawie gotowa. – tłumaczy opiekun projektu Jerzy Jastrzębski, nauczyciel w PZSiPS.

 


Uczestnicy programu „You said sculpture?” komunikują się ze sobą za pośrednictwem Internetu wymieniając zdjęcia i filmy, którymi dokumentują postępy prac. Obecnie pojawił się pomysł zorganizowania kolejnych warsztatów, dla których punktem wyjścia będzie oczywiście rzeźba „Dyskobol”, a materiałem twórczym papier i sztuka origami. Finał projektu zaplanowano na czerwiec, kiedy poszczególne szkoły, za pośrednictwem multimedialnych środków przekazu, zaprezentują efekty swojej pracy na platformie internetowej eTwinning.


Osoby niepełnosprawne poprzez twórczość artystyczną mają możliwość zaproszenia ludzi do swojego świata oraz ukazania jego piękna i wyjątkowości. Ponadto warsztaty to doskonała terapia niosąca ze sobą ogromne walory rewalidacyjne. Twórczość w życiu osób niepełnosprawnych pozwala na zagospodarowanie czasu i bardzo często staje się dla nich punktem wyjścia do budowania dialogu ze światem. W dodatku to wspaniała i rozwojowa zabawa.

 

{youtube}6A4nFOVYamo{/youtube}