21 marca 2016
Gorące rytmy i mroczne portrety w Jabłonnie

Utwory kilkunastu znakomitych kompozytorów znalazły się w programie ostatniego koncertu z cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”. Zwieńczeniem kulturalnej uczty był wernisaż wystawy prac prof. Henryka Gostyńskiego w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria”.                                         


Kierownictwo cyklu zawsze starannie dobiera repertuar oraz wykonawców, co za każdym razem gwarantuje komplet widzów na sali. Tak było i tym razem. Wśród licznie zgromadzonych słuchaczy znaleźli się między innymi członek zarządu powiatu Grzegorz Kubalski, radny powiatu legionowskiego Zbigniew Garbaczewski oraz radny gminy Jabłonna Mariusz Grzybek. Ponadto koncert zgromadził przedstawicieli świata sztuki i nauki w osobach prof. Witolda Rużyłło - Dziekana Wydziału V Nauk Medycznych Polskiej Akademii Nauk, prof. Jerzego Jurkiewicza z Polskiej Akademii Nauk, Ivana Kitov reprezentującego ambasadę Bułgarii w Polsce i prof. Stanisława Wieczorka - kierownika artystycznego Galerii „Oranżeria”. Gości powitała dyrektor Domu Zjazdów i Konferencji PAN Magdalena Grzelecka, która słowem wstępu omówiła program koncertu.

 

Od lewej: Adam Sychowski, Grażyna Mądroch i Krzysztof Panuciak

Tym razem repertuar został zdominowany przez gorące, południowe rytmy. Zaprezentowano utwory XIX i XX - wiecznych twórców francuskich, hiszpańskich, włoskich i  argentyńskich. Wśród nich znaleźli się tacy, których nazwiska są szeroko znane i cenione w świecie, jak i kompozytorzy mniej znani, choć równie utalentowani. Można było wysłuchać m. in. ”Habanery” Maurice Ravela, „Tanga” Isaaca Albeniza oraz „Mambo” z musicalu West Side Story Leonarda Bernstaina.

Pełna pasji i energii muzyka chwilami ostro kontrastowała z dostojnymi wnętrzami sali balowej jabłonowskiego pałacu, jednak był to kontrast niezwykle ciekawy, wręcz hipnotyzujący. Uliczne i taneczne rytmy na salonach – idea ryzykowna, rezultat zdumiewający. W zaprezentowanym repertuarze znalazły się także utwory refleksyjne, służące głębokiej kontemplacji, które dawały chwile wytchnienia i pozwalały wyciszyć zmysły. Wszystkie kompozycje zostały mistrzowsko wykonane przez trio złożone ze śpiewaczki Grażyny Mądroch obdarzonej anielskim sopranem koloraturowym, Krzysztofa Panuciaka (gitara klasyczna) oraz Adama Sychowskiego (fortepian). Koncert docenili słuchacze dając wyraz swemu ukontentowaniu gromkimi, długimi brawami i prosząc o bis. Po raz kolejny organizatorzy stanęli na wysokości zadania i zaspokoili gusta nawet najbardziej wymagających melomanów.

Tuż po koncercie w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria” otwarto wystawę prac prof. Henryka Gostyńskiego zatytułowaną „Portret/Kamuflaż”. Na ekspozycję złożyło się kilkanaście starannie wybranych obrazów wykonanych w różnych technikach artystycznych. Ich autor w fenomenalny sposób łączy ze sobą druk cyfrowy, elementy rzeźby i grafikę z tradycyjnym warsztatem malarskim.  – Malarstwo samo sobie wyznacza granice, a nie my wyznaczamy granice malarstwu. – stwierdził  we wprowadzeniu artysta trafnie objaśniając ideę swojej twórczości.

 

Od lewej: prof. Henryk Gostyński, Magdalena Grzelecka i Grzegorz Kubalski

Gostyński nie tylko odzwierciedla rzeczywistość nadając jej osobisty charakter i rys, ale wręcz kreuje ją na nowo i wypowiada poprzez swoją twórczość. Prace zaprezentowane na wystawie w niepokojąco mroczny sposób opowiadają historię bezwyjściowości ludzkiej egzystencji oraz izolacji człowieka. Portrety zdają się być migawkami sennych koszmarów, pełnych bólu, strachu i pustki. Bohaterkami wszystkich dzieł są kobiety, zazwyczaj nagie, których wizerunek został zbezczeszczony licznymi rozdarciami w płótnie lub zamazaniem poszczególnych fragmentów ciała. Ciężko zdecydować, czy to sztuka o miłości, czy nienawiści, o życiu, czy śmierci. Jeszcze trudniej ocenić, czy poszczególne obrazy są drwiną i brutalnym atakiem na kobiecość, czy może oddanym jej hołdem. Dlatego ten niejednoznaczny przekaz, który pozostawia widzowi przestrzeń do interpretacji własnej, można bezsprzecznie uznać za wielką zaletę i przejaw artystycznego geniuszu.

 

Jedna z prac cyklu "Portrety/Kamuflaż" autorstwa Henryka Gostyńskiego

„Pałacowe spotkania z muzyką”, to cykl, który zainaugurowano w 2002 roku.  Organizowane w jego ramach, raz w miesiącu, występy instrumentalne i wokalne dają miłośnikom muzyki niepowtarzalną szansę uczestniczenia w wyjątkowych koncertach, poszerzania horyzontów muzycznych oraz integrują lokalną społeczność i budują pozytywny wizerunek nie tylko gminy Jabłonna, ale i całego powiatu legionowskiego. Ponadto co dwa miesiące w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria” ma miejsce wernisaż wystawy prac artystycznych. Pomysłodawcami formatu są Magdalena Grzelecka – dyrektor Domu Zjazdów i Konferencji Polskiej Akademii Nauk oraz prof. Andrzej Zieliński – profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W tym roku przedsięwzięcie swym patronatem objął Starosta Legionowski.

Grażyna Mądroch – uczennica i pierwsza dyplomantka znakomitej śpiewaczki koloraturowej Bogny Sokorskiej - słynnego „Słowika Warszawy”. Od ponad dwudziestu lat związana z Warszawską Operą Kameralną śpiewa czołowe partie z oper Mozarta oraz z dzieł innych kompozytorów, takich jak: Rossini, Donizetti, Verdi. Od kilkunastu lat śpiewa
w mozartowskich festiwalowych przedstawieniach Warszawskiej Opery Kameralnej
w: Warszawie, Wiedniu, Madrycie, Bejrucie, Tokio, podczas Bodeńskiego Festiwalu w Friedrichshafen i Warszawskiego Festiwalu Muzyki Sakralnej. W swoim repertuarze posiada partie operowe, oratoryjne i pieśni. Wykonuje muzykę sakralną - od baroku do współczesności, śpiewa także repertuar m.in. z operetek i musicali oraz piosenki filmowe. Występowała w wielu krajach m.in. Niemczech, Belgii, Holandii, Francji, Szwajcarii, Hiszpanii. Włoszech, Słowacji, Austrii, Libanie i Japonii. Jest założycielką i prezesem fundacji im. Bogny Sokorskiej oraz pomysłodawczynią i organizatorem Piastowskiego Maja Muzycznego. Od czterech lat, wraz z Dyrekcją Pałacu PAN, organizuje Letni Festiwal Muzyczny im. Bogny Sokorskiej w ogrodach Pałacu w Jabłonnie. W 2014 roku otrzymała od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Dyplom Uznania za działalność na rzecz kultury. Od 2015 r. prowadzi cykl koncertów „Podwieczorek z muzyką klasyczną” w Centrum Promocji Kultury Praga – Południe, gdzie promuje młode talenty i propaguje artystów, którzy już od nas odeszli.

Krzysztof Panuciak ukończył Wydział Instrumentalny (gitara klasyczna) Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jako koncertujący gitarzysta współpracował z Krajowym Biurem Koncertowym, z którego inicjatywy wystąpił w przeszło czterdziestu miastach Polski. Z koncertami gościł także wielokrotnie w Niemczech, Włoszech, Francji, Słowacji, Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej. W 1991 roku na zaproszenie Księcia Walii wystąpił z koncertami dla rodzin brytyjskich wojsk NATO. Adam Hanuszkiewicz zaproponował gitarzyście występy w kilku sztukach w teatrach: Narodowym, Małym i Ateneum. Krzysztof Panuciak komponuje muzykę filmową i teatralną, nagrywał dla Polskiego Radia i Telewizji solową muzykę klasyczną. Uczestniczył w nagraniach muzyki dla francuskiej stacji telewizyjnej FR-3. Artysta obecnie zajmuje się także pracą pedagogiczną.

Adam Sychowski ukończył Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Jerzego Sterczyńskiego. Od 1997 roku nieprzerwanie realizuje koncerty edukacyjne Filharmonii Narodowej. Występuje także w spektaklach tematycznych Teatru Buffo, gdzie m.in. wspólnie z Januszem Stokłosą gra duety fortepianowe. Współpracował z Teatrem Komedia oraz orkiestrą Concentus Pro Arte i Teatrem IMKA. Dokonał szeregu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej (m.in. muzyka do filmów „Mój Nikifor” i „Plac Zbawiciela”). Brał udział w produkcjach telewizyjnych „Róże Gali”, „Przebojowa Noc”, „Złota Sobota”, a także w pierwszym na świecie musicalu 3D o Poli Negri "Polita". Współpracuje z wieloma instrumentalistami i wokalistami. Towarzyszył m.in. Gwendolyn Bradley podczas jej koncertów w Polsce oraz Roxanie Briban podczas uroczystego koncertu z okazji Dnia Narodowego Rumunii na Zamku Królewskim w Warszawie. Pianista kieruje także zespołem Intermezzo.

Henryk Gostyński urodził się w 1960 roku. W latach 1980–85 studiował na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Dyplom z wyróżnieniem: z malarstwa realizował u prof. Jerzego Tchórzewskiego, z grafiki warsztatowej u prof. Zenona Januszewskiego. Od 1985 roku pracuje w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Grafiki, gdzie obecnie prowadzi Pracownię Malarstwa. W 1986 roku otrzymał nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za wybitne osiągnięcia artystyczne. Zorganizował i brał udział w ponad czterdziestu wystawach w kraju i za granicą. W 2010 roku otrzymał tytuł profesora. Założył Eksperymentalne Laboratorium Naukowo-Badawcze (formację artystyczno dydaktyczną działającą od 2012 roku na Wydziale Grafiki ASP w Warszawie). W 2014 roku otrzymał nagrodę Rektora ASP w Warszawie za osiągnięcia artystyczne i pracę pedagogiczną oraz za zaangażowanie w pracę na rzecz uczelni. Zajmuje się malarstwem, fotografią, rysunkiem oraz działaniami intermedialnymi.