27 września 2016
Ruszyły dodatkowe zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych

Ponad 400 tysięcy zł dofinansowania z funduszy europejskich otrzymał Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie. Pieniądze zostały przeznaczone na dodatkowe zajęcia dla dzieci niepełnosprawnych wymagających specjalistycznej opieki, doposażenie sal oraz umożliwiły placówce uruchomienie dodatkowego naboru. Podopieczni placówki otrzymują opiekę na najwyższym poziomie.


Dzięki pozyskanym środkom przeprowadzony został w tym roku dodatkowy nabór dla czworga dzieci z autyzmem oraz zorganizowano dla nich specjalistyczne zajęcia. Ponadto rozszerzeniu uległa oferta zajęć specjalistycznych dla 12 dzieci z dwóch grup już istniejących. Sfinansowano także działania mające na celu terapie stymulujące rozwój w sferze ruchowej, intelektualnej, komunikacyjnej, emocjonalnej oraz w zakresie usamodzielniania i integracji społecznej dla wszystkich 16 dzieci niepełnosprawnych.
W nowo wybudowanych i wyremontowanych pomieszczeniach podopieczni przedszkola korzystają, pod okiem wykwalifikowanej kadry pedagogicznej, ze specjalistycznej opieki w ramach dodatkowych zajęć w łącznym wymiarze 72 godzin tygodniowo (terapie indywidualne) i 9 godzin tygodniowo (zajęcia grupowe), uczestniczą w zajęciach wyjazdowych na hipoterapię, basen, do centrum kreatywnej zabawy oraz wezmą udział w   wyjeździe edukacyjno-terapeutycznym „Zielone Przedszkole”.

 

Zajęcia i terapie specjalistyczne prowadzone są w nowo wybudowanych pomieszaniach przedszkola, które zostały wyposażone w nowoczesne sprzęty i pomoce, aby jak najlepiej wspierać rozwój dzieci


Przedszkolaki zostały objęte terapią logopedyczną stymulującą rozwój mowy niezbędnej w procesie komunikacji. Terapia sensoryczna (SI) ma na celu prawidłowe przetwarzanie i integrację bodźców zmysłowych oraz doświadczeń, co przyczynia się do lepszej organizacji działań dziecka i pozytywnie wpływa na jego rozwój. Z kolei zadaniem alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC) jest pomoc dzieciom niemówiącym lub posługującym się mową w ograniczonym stopniu. Poprzez zabawę maluchy będą uczyć się różnych systemów komunikacji wykorzystujących znaki graficzne, manualne i przestrzenno-dotykowe (gesty MAKATON, system PECS). Dzięki takim zajęciom dzieci mogą dokonywać wyborów, podejmować decyzje, pytać, opowiadać, wyrażać myśli i uczucia, pokonywać bariery w porozumiewaniu się i stawać się niezależnymi. W tym miejscu warto wspomnieć, iż październik ustanowiony został Międzynarodowym Miesiącem Alternatywnych i Wspomagających Metod Komunikacji. PZSiPS  po raz kolejny włączył się do akcji, której tegoroczne hasło brzmi „Mówimy o AAC!”. Jej celem jest dotrzeć do jak największej liczby środowisk, które mają bezpośredni kontakt z osobami niemówiącymi lub mają wpływ na ich sytuację (lekarze, prawnicy, sprzedawcy itp.). W tym celu nawiązano współpracę z pięcioma przedszkolami, które aktywnie włączą się w poszukiwanie partnerów AAC. Akcja zostanie podsumowana w trakcie uroczystego finału V Dni Osób Niepełnosprawnych Miasta Legionowo i Powiatu Legionowskiego, który odbędzie się 3 listopada.

Dodatkowo przedszkolaki uczestniczą w sesjach terapii behawioralnej, której głównym celem jest rozwijanie zachowań deficytowych i redukcja zachowań niepożądanych. W programie znalazły się także zajęcia z psychologiem i pedagogiem. Pierwsze służą wsparciu prawidłowego rozwoju emocjonalnego, drugie mają na celu szeroko rozumiane stymulowanie i usprawnianie rozwoju funkcji psycho– motorycznych dziecka.

W ofercie znalazły się także zajęcia z gimnastyki korekcyjnej mające na celu przeciwdziałanie powstawaniu wad postawy oraz zajęcia z muzykoterapii, które  stymulują rozwoju dziecka poprzez różne formy aktywności muzycznej.

Przedszkole kładzie duży nacisk na zajęcia rozwijające zainteresowania i wspierające wszechstronny rozwój dziecka. Są to zajęcia niestandardowe, wynikające ze specyficznych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych. Zaliczamy do nich hipoterapię i dogoterapię. Hipoterapia sprowadza się do przywracania zdrowia i sprawności przy pomocy konia i jazdy konnej. Zajęcia obejmą cykliczne wyjazdy do stadniny koni podczas których dzieci pod okiem instruktora będą wykonywać proste ćwiczenia pozwalające usprawnić ich funkcje ruchowe, intelektualnie oraz korzystnie wpłynąć na kondycję psychiczną. Dogoterapia to system ćwiczeń i zabaw z udziałem odpowiednio wybranych i przygotowanych psów, pełniących rolę terapeutów, wspomagających rehabilitację ruchową oraz umysłową dzieci i usprawniających ich sferę intelektualną, emocjonalną i poznawczą.

W przedszkolu będą organizowane także muzyczne koncerty edukacyjne. Podczas wspólnych zabaw ruchowych przy muzyce, z wykorzystaniem instrumentów pochodzących z różnych stron świata, dzieci będą miały okazję do wspólnej, radosnej ekspresji, rozładowania napięć oraz wyrabiania sprawności mowy.

Pozyskane fundusze zostały ponadto przeznaczone na doposażenie sal do terapii pedagogicznej, terapii behawioralnej oraz terapii w zakresie integracji sensorycznej. - Otoczenie, sprzęt oraz pomoce jakie wykorzystujemy w trakcie terapii są bardzo istotne, gdyż odgrywają ważną rolę w całym procesie terapeutycznym stymulując rozwój oraz motywując dziecko do podejmowania określonych działań. Możliwość korzystania z nowoczesnych rozwiązań i technologii pozwala terapeucie bardziej precyzyjnie oddziaływać na potrzeby dziecka. Dzięki pomocom i sprzętom zakupionym w ramach projektu dzieci mogą zdobywać niezależność w zakresie komunikacji poprzez możliwość korzystania z komunikatorów generujących głos, specjalistycznego oprogramowania i komputerów oraz sprzętów w postaci huśtawek terapeutycznych, hamaków, lin, deskorolek, kącików sensorycznych, które pozwalają doświadczać różnych konfiguracji ruchowych. Z kolei tablety i rzutnik komputerowy umożliwiają dzieciom nabycie wielu cennych umiejętności. – wyjaśnia Justyna Ubowska-Gendek, oligofrenopedagog, nauczyciel edukacji przedszkolnej i terapeuta SI, terapeuta wczesnej interwencji i wczesnego wspomagania rozwoju małego dziecka.

Dodatkowe środki wesprą edukację dzieci niepełnosprawnych, pozwolą na eliminowanie deficytów, naukę samodzielności oraz stworzą możliwości wszechstronnego rozwoju i przygotują przedszkolaki do nauki w szkole podstawowej. Nadrzędnym celem kształcenia dzieci niepełnosprawnych jest wyposażenie ich w niezbędne umiejętności pozwalające na funkcjonowanie w życiu codziennym i w rezultacie przywrócenie ich społeczeństwu.

Zwycięski projekt „Dziecko w wieku przedszkolnym – aktywny partner w edukacji, komunikacji oraz zabawie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci z autyzmem i niepełnosprawnych intelektualnie” realizowany jest od kwietnia 2016 r. do czerwca 2017 r. Jego całkowity budżet opiewa na kwotę 510 tys. zł, z czego 408 tys. zł to dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Społecznego. Pozostała kwota w wysokości 102 tys. zł to wkład własny Powiatu Legionowskiego.

 

Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”, Podziałania 10.1.4 „Edukacja przedszkolna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.
 

 


 

 

{gallery}powiat2/pliki/galeria/2016/pzsips_sale{/gallery}