5 grudnia 2016
Na pomoc dzieciom

Zagadnienia związane z problematyką dziecka zagrożonego niedostosowaniem społecznym były tematem konferencji zorganizowanej przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Legionowie. W spotkaniu uczestniczyło ponad 120 osób.                  


Inspiracją do zorganizowania konferencji było, obserwowane z perspektywy realizowanej przez poradnię działalności, narastające zjawisko zaburzeń zachowania u dzieci, w stopniu uniemożliwiającym im funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Dane wskazują, że w ostatnich pięciu latach trzykrotnie wzrosła liczba orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego wydanych z powodu zagrożenia niedostosowaniem społecznym.

 

Problem niedostosowania społecznego coraz częściej dotyczy dzieci w młodszym wieku szkolnym. Aby im pomóc niezbędna jest specjalistyczna terapia, w którą czynnie zaangażują się opiekunowie przy wsparciu nauczycieli


Do udziału w konferencji w charakterze prelegentów zaproszono specjalistów, zatrudnionych w placówkach, których działalność ukierunkowana jest na udzielanie pomocy dzieciom i młodzieży z zaburzeniami zachowania w zakresie przystosowania się do funkcjonowania w społeczeństwie. Wykorzystując swoje wieloletnie doświadczenie zawodowe, zaproszeni goście omówili przyczyny i mechanizmy powstawania zaburzeń zachowania, zaprezentowali zróżnicowane podejścia terapeutyczne oraz stosowane przez nich metody i techniki pracy socjoterapeutycznej. Zdaniem specjalistów podejmowane oddziaływania terapeutyczne są procesem długotrwałym i wymagają stworzenia wokół dysfunkcyjnego dziecka sprzyjającego środowiska. Niezbędne jest rozpoznanie jego potrzeb i wspieranie go w ich konstruktywnym zaspokajaniu oraz budowanie w nim motywacji do zmiany. Dzięki zaangażowaniu i cierpliwości można skutecznie pomóc dziecku.

W spotkaniu wzięli udział przedstawiciele różnych środowisk, głównie dyrektorzy placówek oświatowych, nauczyciele, psycholodzy i pedagodzy ze szkół i przedszkoli, kuratorzy sądowi oraz rodzice. Uczestnicy konferencji chętnie korzystali z możliwości zadawania prelegentom pytań, które najczęściej dotyczyły omawianych w wystąpieniach kwestii.