29 maja 2017

Kolejne środki unijne dla dzieci

Ponad 600 tysięcy złotych z funduszy UE pozyskał powiat na projekt edukacyjny „Pomóż mi zrozumieć świat”, który będzie realizowany w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie.

powiat legionowski

To już kolejny projekt edukacyjny, na który Powiat Legionowski wraz z Powiatowym Zespołem Szkół i Placówek Specjalnych pozyskał środki z Unii Europejskiej. Dzięki temu możemy zapewnić doskonałe warunki rozwoju uczniom PZSiPS


24 maja br. Zarząd Województwa Mazowieckiego zatwierdził listę rankingową wniosków złożonych w ramach konkursu ogłoszonego przez Mazowiecką Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych dot. kształtowania kompetencji kluczowych niezbędnych na rynku pracy oraz indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Projekt pt. „Pomóż mi zrozumieć świat - rozwijanie kompetencji kluczowych oraz wspieranie rozwoju deficytowych sfer u uczniów niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi uczęszczających do Powiatowego Zespołu Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie”, opracowany wspólnie przez Starostwo Powiatowe i Powiatowy Zespół Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie znalazł się na liście 71 projektów wybranych do dofinansowania. Po podpisaniu umowy o dofinansowanie, do budżetu powiatu legionowskiego na realizację projektu wpłynie kwota 621 206,04 zł. Całkowita wartość projektu opiewa na kwotę 654 686,64 zł z czego kwota 33 480,60 zł to wkład własny powiatu w postaci niepieniężnej.

Projekt realizowany będzie w okresie od 1.08.2017 r. do 31.07.2019 r. a jego głównym celem będzie rozwój kompetencji kluczowych i kompetencji cyfrowych oraz kształtowanie właściwych postaw i umiejętności niezbędnych na rynku pracy u 131 uczniów PZSiPS (52K,79M) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 7-24 lat poprzez organizację dodatkowych zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, rozwijających zainteresowania, zajęć specjalistycznych dostosowanych do indywidualnych potrzeb oraz możliwości psychofizycznych uczniów a także wspomaganie pracy 43 nauczycieli PZSiPS poprzez udział w studiach podyplomowych, szkoleniach oraz superwizjach.

Projekt jest komplementarny z projektem realizowanym obecnie w prowadzonym przez powiat Przedszkolu Specjalnym pt. „Dziecko w wieku przedszkolnym–aktywny partner w edukacji, komunikacji oraz zabawie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci z autyzmem i niepełnosprawnych intelektualnie”, którego celem jest wyrównywanie szans edukacyjnych 16 dzieci z autyzmem, dzieci niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi w wieku 3–8 lat, poprzez wzrost dostępności do edukacji przedszkolnej i organizację dodatkowych zajęć specjalistycznych, odpowiadających na zdiagnozowane deficyty rozwojowe dzieci.

W ramach nowego projektu dla uczniów wszystkich poziomów nauczania realizowane będą zajęcia rozwijające kompetencje kluczowe (matematyka, przyroda, język angielski) i kompetencje cyfrowe oraz zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze uwzględniające indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów. Ponadto realizowane będą specjalistyczne zajęcia usprawniające deficytowe sfery rozwoju uczniów, wspierające rozwój poznawczy, komunikację i kreatywność uczniów z zakresu: alternatywnych i wspomagających metod komunikacji (AAC), terapii behawioralnej, dogoterapii, hipoterapii, hydroterapii a także zajęcia muzyczno-ruchowe. Dla uczniów starszych, oprócz zajęć rozwijających kompetencje kluczowe, cyfrowe i społeczne zorganizowane zostaną warsztaty z doradcą zawodowym i wycieczki zawodoznawcze rozwijające kompetencje kluczowe niezbędne na rynku pracy m.in. do gospodarstwa ogrodniczego, cukierni, drukarni, hotelu, zakładu mechanicznego czy zakładu pracy chronionej. Realizowane będą również zajęcia rozwijające umiejętności z zakresu przysposobienia do pracy organizowane w zakładach pracy z zakresu przysposobienia do pracy w charakterze pracownika pomocniczego obsługi biurowej, konserwacji terenów zielonych, prac porządkowych, obsługi sklepu, asystenta osoby niepełnosprawnej i bibliotekarza.

Istotnym aspektem projektu jest również doskonalenie umiejętności i kompetencji cyfrowych nauczycieli PZSiPS w zakresie korzystania z narzędzi TIK poprzez organizację studiów podyplomowych na kierunku „Informatyka i Technologie Informacyjne” oraz przeprowadzenie szkolenia pt. „Multimedia w praktyce szkolnej - jak wykorzystać dostępne technologie w przystępny i łatwy sposób dla uczniów i nauczycieli”. W ramach  projektu doskonalone będą również umiejętności i kompetencji zawodowe nauczycieli w zakresie indywidualizacji pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (szkolenia specjalistyczne „PEP-R -profil psychoedukacyjny” oraz „PECS” poziom 1 i 2).

Projekt przewiduje również zakup nowoczesnego wyposażenia i pomocy dydaktycznych do pracowni przedmiotowych tj. matematycznej, przyrodniczej i języka angielskiego. Będą to m.in. zestawy do nauki w/w przedmiotów, podręczniki, programy multimedialne, gry edukacyjne czy zestawy doświadczalne. Placówka wzbogaci się również o nowoczesne wyposażenie do pracowni informatycznej (TIK), które bez wątpienia ułatwi i uatrakcyjni proces zdobywania wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych uczniów. Zakupiony zostanie również specjalistyczny sprzęt i pomoce dydaktyczne niezbędne do rozpoznawania potrzeb rozwojowych, edukacyjnych i możliwości psychofizycznych oraz wspomagania rozwoju i prowadzenia terapii uczęszczających do Placówki uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Podkreślić należy, że nowoczesny sprzęt oraz pomoce dydaktyczne, dzięki którym możliwe będzie przeprowadzanie różnego rodzaju eksperymentów i doświadczeń, dostarczy uczniom bodźców sensoryczno-motorycznych oddziaływujących na ich zmysły, co ułatwi im bezpośrednie i pośrednie poznawanie otaczającego świata.

Kompetencje kluczowe, takie jak znajomość języków obcych, umiejętności matematyczne i informatyczne, a także umiejętności społeczno-emocjonalne w zakresie samodzielności, pracy zespołowej, przedsiębiorczości czy kreatywności, to bez wątpienia elementy niezbędne na dzisiejszym rynku pracy. Dlatego też tak istotne jest stworzenie warunków umożliwiających rozwój tych kompetencji na wszystkich poziomach nauczania, zarówno wśród uczniów klas pierwszych jak również młodzieży uczęszczającej do Szkoły Przyspasabiającej do Pracy. Jest to niezwykle istotne w aspekcie późniejszego, samodzielnego, na miarę możliwości uczniów z niepełnosprawnościami, funkcjonowania zarówno na otwartym rynku pracy jak również w dorosłym życiu. 

Projekt współfinansowany będzie ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”, Podziałania 10.1.1 „Edukacja ogólna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.