28 czerwca 2017
Zielone Powiatowe Przedszkole w "12 Dębach"

Dzięki środkom unijnym zdobytym przez Powiat Legionowski dzieci z Powiatowego Przedszkola Specjalnego w Legionowie wraz z nauczycielami i rodzicami wyjechały na trzydniowe zajęcia edukacyjno-terapeutyczne do Ośrodka Rekreacji, Rehabilitacji i Wypoczynku „12 Dębów” w Zaździerzu koło Płocka.     

 

 

Dzieci biorące udział w projekcie „Dziecko w wieku przedszkolnym – aktywny partner w edukacji, komunikacji oraz zabawie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci z autyzmem i niepełnosprawnych intelektualnie” wraz z rodzicami i terapeutami z Powiatowego Przedszkola Specjalnego w Legionowie uczestniczyły w trzydniowym wyjeździe edukacyjno–terapeutycznym „Zielone Przedszkole”  do Ośrodka Rekreacji, Rehabilitacji i Wypoczynku „12 Dębów” w Zaździerzu koło Płocka. Głównym celem wyjazdu było utrwalenie nabytych przez dzieci umiejętności, dokonywanie generalizacji wiedzy oraz wdrażanie dzieci do większej samodzielności w różnych obszarach rozwoju.

Podczas wyjazdu realizowany był cykl tematyczny „Księżniczki i rycerze”, przygotowany przez nauczycieli prowadzących zajęcia w ramach projektu. Dzieci, z zastosowaniem różnorodnych metod terapii, wraz z opiekunami poznawały bajkowy świat księżniczek i rycerzy. Wszystkie dzieci zostały w dniu wyjazdu podzielone na trzy grupy: Królestwo Zamkowego Wzgórza, Królestwo Złotej Korony, Królestwo Dwóch Mieczy. Każdy z uczestników wycieczki otrzymał sakiewkę w którą miał zbierać kolorowe szkiełka (szlachetne kamienie), które otrzymywał za prawidłowe wykonanie zadania
i pożądane zachowanie.
Pierwszego dnia uczestnicy wyjazdu zwiedzali Zespół Pałacowo-Parkowy w Sannikach. Na terenie parku zorganizowana została gra terenowa „Poszukiwanie zaginionych księżniczek”. Dzieci poszukiwały ukrytych nauczycielek (księżniczek) i wykonywały zadania przez nie prezentowane. Po grze nastąpiła uroczysta koronacja księżniczek i pasowanie rycerzy. Każda dziewczynka otrzymała koronę i spódniczkę tiulową a chłopcy - tarczę i miecz. Po południu dzieci brały udział w animacji „Poznajemy świat księżniczek i rycerzy”. Przebrani za rycerzy i księżniczki rodzice wraz z nauczycielami przygotowali teatrzyki o tematyce królewsko-rycerskiej. Dzieci tworzyły scenografie do teatrzyków, za pomocą gąbek malowały cegły na szarym papierze. Wieczorem dzieci wzięły udział w grze terenowej po okolicy ośrodka, gdzie obserwowały zjawiska przyrodnicze oraz uczyły się zasad poszanowania przyrody.
Kolejnego dnia dzieci wzięły udział w przejażdżce bryczką konną. Następnie ratowały księżniczkę z rąk groźnego smoka. Musiały wykonać serię żądań smoka, wykazać się odwagą i sprytem aby uwolnić piękną księżniczkę. Wieczorem wszyscy wzięli udział w ognisku z kiełbaskami na którym podsumowano punkty zdobyte przez dzieci (kamyki w sakiewkach) i wręczono zasłużone nagrody. Ostatni dzień na wycieczce minął na zwiedzaniu płockiego Zoo i rejsie statkiem po Wiśle.
Podczas wyjazdu, poprzez udział w przygotowanych animacjach i grach terenowych, dzieci doskonaliły samodzielność oraz umiejętność efektywnego działania w zespole i skutecznego komunikowania się w różnych sytuacjach. Podczas wspólnego spędzania czasu oraz różnorodnych zabaw pogłębiały również swoje relacje z rodzicami. Przedszkolaki podczas pobytu poznawały tajemnice lasu, brały udział teatrzykach i różnorodnych konkursach. Uczestniczyły także w zajęciach indywidualnych z AAC-alternatywnych i wspomagających metod komunikacji, terapii behawioralnej oraz zajęciach psychologicznych prowadzonych przez terapeutów, z którymi pracują od początku realizacji projektu. Podkreślić należy, że wszystkie organizowane animacje i gry trenowe dostosowane były do wieku i możliwości intelektualnych i fizycznych dzieci.
Projekt „Dziecko w wieku przedszkolnym – aktywny partner w edukacji, komunikacji oraz zabawie. Projektowanie sytuacji edukacyjnych ukierunkowanych na rozwój umiejętności komunikacyjnych i społecznych u dzieci z autyzmem i niepełnosprawnych intelektualnie” współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Osi priorytetowej X „Edukacja dla rozwoju regionu”, Działania 10.1 „Kształcenie i rozwój dzieci i młodzieży”, Podziałania 10.1.4 „Edukacja przedszkolna” Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego 2014-2020.