27 czerwca 2013
Olszynka Grochowska zostaje

Rada Powiatu uznała zasadność zachowania w projekcie Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Maz. Trasy Olszynki Grochowskiej w powiecie legionowskim.                

 

Podczas XXX sesji Rada Powiatu, akcentując swoje zaangażowanie i dbałość o przyszłość infrastrukturalną  powiatu, podjęła uchwałę w sprawie uwag do projektu Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego w części związanej z ustaleniem przebiegu Trasy Olszynki Grochowskiej. Wyraziła w ten sposób troskę o dobro mieszkańców Powiatu Legionowskiego oraz konieczność budowy  wysokiej klasy drogi, mogącej w przyszłości stać się osią komunikacyjną północno-wschodniej części Mazowsza.Stanowisko Rady Powiatu w Legionowie zostanie przedstawione podczas konsultacji społecznych projektu Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego.

 

Na przestrzeni ostatnich miesięcy realizacja przedmiotowej inwestycji była szeroko dyskutowana z udziałem lokalnych samorządów oraz instytucji rządowych i samorządowych zaangażowanych w planowanie przestrzenne na terenie województwa. Trasa Olszynki Grochowskiej, postulowana jako korytarz drogowy wysokiej klasy przebiega w granicach administracyjnych Warszawy, następnie w kierunku północnym, aż do połączenia z drogą krajową S7 w rejonie Nowego Dworu Mazowieckiego. Podczas spotkań pojawiła się koncepcja wykreślenia TOG z Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Mazowieckiego i wyprowadzenie ruchu kołowego z wschodniej części Warszawy na północ poprzez drogę wojewódzką nr 631, która poddana miałaby zostać „głębokiej” modernizacji.


Potrzeby osadnicze dynamicznie rozwijającej się części północo-wschodniego Mazowsza i obecność portu lotniczego w Modlinie wymuszają konieczność umiejscowienia w tym regionie korytarzy drogowych wysokiej klasy, będących w przyszłości osią układu komunikacyjnego Województwa Mazowieckiego. W związku z faktem, że w gminach, Powiatu Legionowskiego, przez które przebiegać miałaby Trasa Olszynki Grochowskiej odsetek terenów przeznaczonych pod zabudowę sięga 18%, a powiat przoduje w Województwie Mazowieckim w ilości wydawanych pozwoleń na budowę, droga wojewódzka nr 631 nawet po gruntownej przebudowie nie sprosta potrzebom prężnie rozwijającej się sieci osadniczej i jest rozwiązaniem niezbędnym ale niewystarczającym. TOG znakomicie uzupełniłby istniejący układ komunikacyjny, wyprowadzając z Warszawy w kierunku północnym między innymi ruch tranzytowy, któremu nie sprostają drogi niższych klas. Na uwagę zasługuje fakt, iż postulowany przebieg TOG od lat zachowany jest w granicach administracyjnych miasta stołecznego Warszawy, jak i  w  studiach uwarunkowań  i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, przez które miałaby przebiegać, nie kolidując w znaczący sposób z istniejącą infrastrukturą. Ostateczny przebieg Trasy Olszynki Grochowskiej ma być ustalony i zgodny z opracowaniami planistycznymi gmin, przez które TOG przebiega. Pozwoli to na optymalne wyznaczenie przebiegu drogi i przyjęcie odpowiednich rozwiązań technicznych i organizacyjnych na przedmiotowym terenie.


Ponadto realizacją Trasy Olszynki Grochowskiej zainteresowane są inne Jednostki Samorządu Terytorialnego zlokalizowane w północno-wschodniej części Mazowsza.. Trasa Olszynki Grochowskiej pozytywnie wpłynie na rozwój Powiatów Nowodworskiego, Pułtuskiego i Ciechanowskiego i zmniejszy dysproporcję pomiędzy wschodnią i zachodnią częścią Obszaru Metropolitarnego Warszawy widoczną dzisiaj w różnicach  wysokości PKB na jednego mieszkańca w całym „wianuszku okołowarszawskim”. Utrzymanie w Planie  TOG oraz nowego połączenia drogowego Ciechanów-Nasielsk skutkować będzie zniwelowaniem negatywnych tendencji dwubiegunowości wzrostu między lepiej rozwiniętą częścią zachodniego Mazowsza a częścią północno-wschodnią.


W kontekście rozwoju Obszaru Metropolitarnego Warszawy utrzymanie  korytarza Trasy Olszynki Grochowskiej staje się szansą dla jeszcze bardziej dynamicznego rozwoju tej części Mazowsza. Trasa, poprzez połączenie dróg krajowych nr S7 oraz S8 może włączona zostać do Transeuropejskiej Sieci Transportowej, co w dalszej perspektywie czasowej daje szanse znalezienia źródeł jej finansowania z Unii Europejskiej w latach 2014-2020.