5 listopada 2014
Niepełnosprawni w dorosłym świecie

Nastoletni uczniowie Szkoły Specjalnej uczą się samodzielnego funkcjonowania w społeczeństwie uczestnicząc we wspomaganym przez powiat legionowski programie „Ja w dorosłym świecie”.

 

Czy osoby z niepełnosprawnością intelektualną mogą wytrenować umiejętność rozwiązywania problemów i reagowania na różne sytuacje? Okazuje się, że tak. Aktywnego i niezależnego życia w społeczeństwie można się nauczyć. Kluczem jest rozwijanie kompetencji społecznych, nabywanych poprzez udział w codziennych sytuacjach, krótko mówiąc – przez doświadczenie.

 

Projekt „Ja w dorosłym świecie” to odpowiedź na wyzwania współczesnej pedagogiki specjalnej. Program stworzono w oparciu o potrzeby uczniów z umiarkowaną bądź znaczną niepełnosprawnością intelektualną, uczęszczających do szkół ponadgimnazjalnych. Jego adresatem są wychowankowie Szkoły Przysposabiającej do Pracy w Powiatowym Zespole Szkół i Placówek Specjalnych w Legionowie. Jest to ostatni etap ich nauki, skoncentrowany na wspomaganiu wszechstronnego rozwoju zgodnie z indywidualnymi możliwościami i umiejętnościami, usprawnianiu zaburzonych funkcji rozwojowych, a także kształtowaniu autonomii i socjalizacji tej grupy uczniów.

 

Celem projektu jest utrwalenie wiedzy zdobytej na wcześniejszych etapach edukacji, wypracowanie mechanizmu dostrzegania zagrożeń zdrowia i właściwego reagowania na nie, ukształtowanie czynnej postawy w zakresie organizacji czasu wolnego oraz usprawnienie procesów myślowych, takich jak porównywanie, klasyfikowanie, uogólnianie i odnajdywanie związków przyczynowo-skutkowych. Oprócz tego, projekt zakłada zaznajomienie z urzędami i instytucjami zlokalizowanymi w miejscu zamieszkania oraz sposobami załatwiania w nich różnych spraw. Zgodnie z podstawą programową wpaja się uczniom nawyk przestrzegania zasad bhp podczas pracy, a także poczucie odpowiedzialności za jakość wykonywanych zadań oraz powierzone mienie. Młodzież uczy się aktywnie współpracować w grupie rówieśniczej, posługiwać zwrotami i formami grzecznościowymi oraz zachowywać stosownie do sytuacji i otoczenia. Istotnym elementem jest proces budowania poczucia własnej wartości. Ambicją autorów programu jest również zapobieganie wykluczeniu społecznemu oraz przełamywanie stereotypów i fobii społecznych dotyczących funkcjonowania osób niepełnosprawnych intelektualnie.

 

Jedna z wycieczek „zapoznawczych” miała miejsce 1 października. Tego dnia uczniowie Szkoły wybrali się do Starostwa Powiatowego w Legionowie. Młodzież poznała rozplanowanie przestrzenne budynku, a także zadania poszczególnych wydziałów i referatów. Grupa miała okazję zobaczyć nową siedzibę Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

 

 

Zajęcia  przysposabiające do pracy będą odbywały się cyklicznie, dzięki czemu uczniowie zdobędą wiele nowych umiejętności i rozwiną te, które już posiadają, systematycznie podnosząc swoje kompetencje społeczne.

 

 

W ramach projektu szkoła organizuje dla swych wychowanków zajęcia praktyczne, przygotowujące do pracy zarówno w szkole, jak i poza nią. Odbywają się one w instytucjach i zakładach pracy współpracujących ze Szkołą Przysposabiającą do Pracy, do których należą Muzeum Historyczne w Legionowie, Dom Pomocy Społecznej „Kombatant” w Legionowie, KZB w Legionowie, Centrum Ogrodnicze Chotomów w Jabłonnie, Kaufland w Jabłonnie oraz  Starostwo Powiatowe w Legionowie.