27 września 2016

Koncert i wystawa w Jabłonnie

Koncert harfowy w wykonaniu Anny Sikorzak-Olek znalazł się w programie wrześniowej odsłony cyklu „Pałacowe spotkania z muzyką”. Po koncercie w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria” odbył się wernisaż wystawy fotografii autorstwa Krzysztofa Jabłonowskiego.


„Pałacowe spotkania z muzyką” powróciły po wakacyjnej przerwie do sali balowej jabłonowskiego pałacu. Niedzielny koncert zbiegł się w czasie z organizowanym na terenie przypałacowego parku XX Festiwalem Nauki. Kierownictwo cyklu zawsze starannie dobiera repertuar oraz wykonawców, co za każdym razem gwarantuje komplet widzów na sali. Tak było i tym razem. Gości powitała dyrektor Domu Zjazdów i Konferencji PAN Magdalena Grzelecka, która słowem wstępu omówiła program koncertu.

 

Anna Sikorzak-Olek z pasją mówiła o harfie, jej genezie i losach na przestrzeni wieków


Anna Sikorzak-Olek przybliżyła publiczności genezę harfy oraz zajmująco opowiedziała o losach tego instrumentu na przestrzeni wieków. Harfa to instrument strunowy szarpany (chordofon) w kształcie stylizowanego trójkąta, jeden z najstarszych instrumentów muzycznych. Wywodzi się od łuku i znany był już w kulturze starożytnej Mezopotamii i Egiptu. Instrumenty przypominające harfę można znaleźć w wielu kulturach. Współczesną popularność harfy zawdzięczamy królowej Francji – Marii Antoninie, która sama będąc utalentowaną harfistką wprowadziła modę na ten instrument. Dzięki temu harfa rozwinęła się technicznie i stała się bardziej interesująca dla kompozytorów. Przełom XVIII i XIX wieku obfitował w rewolucyjne rozwiązania techniczne dla harfy, których twórcami byli również Polacy – książę Michał Kazimierz Ogiński i Karol Groll. Współczesna harfa pedałowa posiada 46 lub 47 strun nastrojonych diatoniczne w Ces-dur i 7 pedałów służących do przestrajania 44 strun o jeden lub dwa tony, co umożliwia używanie wszystkich tonacji.

Harfistka wykonała między innymi utwory Macieja Małeckiego („W ateńskim gaju”) i Marcela Tournier („U źródła w lesie”). Zaprezentowane kompozycje urzekły publiczność liryzmem i subtelnością oraz mistrzowską aranżacją. Koncert docenili słuchacze dając wyraz swemu ukontentowaniu gromkimi, długimi brawami i prosząc o bis. Po raz kolejny organizatorzy stanęli na wysokości zadania i zaspokoili gusta nawet najbardziej wymagających melomanów.

Tuż po koncercie w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria” otwarto wystawę prac Krzysztofa Jabłonowskiego. Na ekspozycję złożyło się kilka starannie wybranych, czarno-białych fotografii, na które nałożono, zachowując kilkucentymetrową odległość, inne fotografie odbite na specjalnej siatce. Ten zabieg stworzył efekt trójwymiarowości prezentowanych prac. Fotografie Krzysztofa Jabłonowskiego poszukują uniwersalnej prawdy o człowieku, jego miejsca we wszechświecie i intymnej relacji z rzeczywistością. Cechuje je skupienie na fotografowanym obiekcie i bieżącej chwili.

 

Jedna z zaprezentowanych w Jabłonnie fotografii Krzysztofa Jabłonowskiego


„Pałacowe spotkania z muzyką” to cykl, który zainaugurowano w 2002 roku.  Organizowane w jego ramach, raz w miesiącu, występy instrumentalne i wokalne dają miłośnikom muzyki niepowtarzalną szansę uczestniczenia w wyjątkowych koncertach, poszerzania horyzontów muzycznych oraz integrują lokalną społeczność i budują pozytywny wizerunek nie tylko gminy Jabłonna, ale i całego powiatu legionowskiego. Ponadto co dwa miesiące w Galerii Sztuki Współczesnej „Oranżeria” ma miejsce wernisaż wystawy prac artystycznych. Pomysłodawcami formatu są Magdalena Grzelecka – dyrektor Domu Zjazdów i Konferencji Polskiej Akademii Nauk oraz prof. Andrzej Zieliński – profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W tym roku przedsięwzięcie swym patronatem objął Starosta Legionowski.