Kiedy rewitalizacja kolei do Zegrza stała się faktem, samorządowcy postanowili iść za ciosem, opracowując plan budowy torów na linii Zegrze – Serock – Pułtusk – Maków Mazowiecki – Przasnysz. Po serii spotkań i zawarciu porozumienia interesariusze projektu złożyli wniosek do udziału w rządowym programie Kolej+, aby pozyskać dofinansowanie na realizację tej inwestycji. Zgłoszenie jest w trakcie oceny.
Ostatnie ze spotkań z udziałem przedstawicieli powiatów legionowskiego, pułtuskiego, przasnyskiego i makowskiego, miast Pułtusk, Maków Mazowiecki i Przasnysz, a także gmin Pokrzywnica, Szelków, Przasnysz, Wieliszew i Nieporęt, odbyło się 29 lipca w Serocku. W jego trakcie zebrani potwierdzili chęć partycypacji w projekcie, a na jego lidera wybrali Miasto i Gminę Serock.
Władze samorządów ulokowanych na trasie przyszłego szlaku aktywnie działają na rzecz budowania zrozumienia i uświadamiania znaczenia tej inicjatywy, zyskując wsparcie ze strony władz centralnych i samorządowych. Orędownikiem tego przedsięwzięcia jest także obecny na spotkaniu starosta legionowski Sylwester Sokolnicki. - Zachęcam do podjęcia tego wyzwania. To co dzisiaj jest w charakterze pewnej utopii, w przyszłości może stać się realne – mówił starosta.
Kolej Północnego Mazowsza na trasie Zegrze –Przasnysz zakłada budowę 70 km torów, stacji oraz przeprawy mostowej na Narwi. Połączenie znacznie usprawni komunikację w północnej części Mazowsza, wpłynie na rozwój regionu, a także uzupełni istniejącą infrastrukturę kolejową.
Koszt inwestycji szacowany jest na 1,5 mld złotych. Minimalny wkład własny samorządów określono na poziomie 225 mln zł. Pozostała kwota to dofinansowanie z programu Kolej+.
Celem Programu Kolej+ jest uzupełnienie sieci kolejowej o połączenia kolejowe miejscowości o populacji powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie posiadają dostępu do połączeń pasażerskich z miastami wojewódzkimi lub takich, które posiadają dostęp do kolei, ale istniejące połączenia wymagają usprawnienia. Program jest skierowany przede wszystkim do jednostek samorządu terytorialnego, które zainteresowane są rozwojem infrastruktury kolejowej na swoim terenie, przy uwzględnieniu potrzeb komunikacyjnych mieszkańców.