21 lipca 2014
Nowe zasady zbiórek publicznych

Od 18 lipca br. nie będzie już urzędowych zgód na zbiórki publiczne. Zastąpiono je prostymi zgłoszeniami na portalu ZBIÓRKI.GOV.PL. Zniesiono również opłatę skarbową.                                                                                  

 


Do zbierania pieniędzy poprzez przelewy na konto albo w inny elektroniczny sposób (np. SMS charytatywne) niepotrzebne będą dodatkowe zgłoszenia lub pozwolenia. Żeby zbierać pieniądze w gotówce do puszki czy skarbony albo dary rzeczowe, wystarczy zgłosić taką zbiórkę zgłosić na ogólnopolskim internetowym portalu zbiórek ZBIÓRKI.GOV.PL,  w którym później należy zamieścić sprawozdanie. Zbierane na tym portalu informacje przeznaczone są dla wszystkich obywateli i są źródłem informacji o organizatorach. Stanowią pomoc przy podejmowaniu decyzji w sprawie wsparcia konkretnych akcji.

 

JAK ZGŁOSIĆ ZBIÓRKĘ GOTÓWKI LUB DARÓW

Można to będzie zrobić przez internet albo wysyłając formularz pocztą do Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji, ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. W ciągu maksymalnie
3 dni dla zgłoszeń elektronicznych lub 7 dni dla zgłoszeń papierowych zgłoszenie pojawi się na portalu, a wtedy można zacząć zbiórkę (wcześniej trzeba było czekać 30 dni).

 

ZNIESIONA ZOSTAJE OPŁATA SKARBOWA DLA ORGANIZATORÓW ZBIÓREK
tj. 84 zł od zbiórki oraz kosztowny, szczególnie dla mniejszych inicjatyw, obowiązek publikacji sprawozdań w prasie. Organizacje dobroczynne zaoszczędzą prawie 300 tys. zł na opłacie skarbowej i 3 mln zł z tytułu zniesienia obowiązku umieszczania sprawozdania ze zbiórki w prasie.

 

Będzie do niego potrzebny podpis cyfrowy ale nie trzeba się uciekać do płatnych narzędzi. Wystarczy bezpłatny podpis, tzw. profil zaufany ePUAP, który można w kilkanaście minut założyć na portalu ePUAP, a później jednorazowo „potwierdzić” stawiając się w urzędzie skarbowym, oddziale ZUS lub NFZ.

 

KTO BĘDZIE MÓGŁ ZGŁASZAĆ ZBIÓRKĘ GOTÓWKI LUB DARÓW
Organizacje, fundacje, stowarzyszenia, czyli podmioty, które mogą prowadzić działalność pożytku publicznego zgodnie z ustawą o działalności pożytku publicznego. Zbiórkę może także prowadzić komitet społeczny, który mogą założyć co najmniej trzy osoby.

 

CZY GOTÓWKĘ LUB DARY  BĘDZIE MOŻNA ZBIERAĆ NA KAŻDY CEL
Cel musi być ze „sfery zadań publicznych”. Dlatego celem mogą być np. pomoc społeczna (także ofiarom kataklizmów), ochrona zdrowia, pomoc osobom niepełnosprawnym, wspieranie równouprawnienia kobiet i mężczyzn, przedsiębiorczości, wynalazczości, rozwoju wspólnot lokalnych i podtrzymywania tradycji, wspieranie nauki, kultury, ekologii i inne.

 

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa z dnia 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.
Rozporządzenie Ministra Administracji i Cyfryzacji 9 czerwca 2014 r. w sprawie wzorów dokumentów dotyczących zbiórek publicznych.


Więcej – mac.gov.pl/zbiorki